Eerste testrit voor elektrische trein op Zwolle-Wierden

Een elektrische trein van Keolis Nederland (red. het huidige Syntus) heeft deze maand voor het eerst gereden op het spoor tussen Zwolle en Wierden. Het gaat om testritten ter vervanging van dieseltreinen. De testritten zijn onderdeel van de toelating van dit type treinmaterieel (Flirt3) op het Nederlandse spoor.

ijdens de testritten wordt onder meer het ATB-systeem (automatische treinbeïnvloeding) getest. Het ATB-systeem ondersteunt machinisten bij het waarnemen van spoorwegseinen, het waarschuwt de machinist als een spoorwegsein opdracht geeft snelheid te verminderen.

Vanaf december 2017 rijdt de eerste elektrische trein van Keolis Nederland in opdracht van de provincie Overijssel op het traject tussen Zwolle-Enschede. De nieuwe Flirt-treinen bieden volgens het bedrijf meer comfort voor de reiziger. Er is voldoende capaciteit in de treinen, de reizigers zitten in de gehele trein op eersteklasstoelen met een verstelbare zitting en in de trein zijn zonneschermen aangebracht. Ook kan iedere reiziger gebruikmaken van de aanwezige oplaadmogelijkheden en is er altijd zicht op de informatieschermen. Tevens zijn alle treinen die Keolis Nederland inzet, voorzien van een toilet en WiFi via het 4G-netwerk.

Het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden is in 2016, in opdracht van de provincie Overijssel, door ProRail voorzien van 800 masten en bovenleiding. Daarnaast wordt op gedeelten van de lijn de beveiliging aangepast, zodat de snelheid van de trein omhoog kan van 100 naar 140 kilometer per uur.

Met de elektrificatie van de lijn Zwolle-Wierden, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie Overijssel op de exploitatiekosten. Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied.