‘Elektrische auto’s geschikt voor balanceren elektriciteitsnet’

Jedlix en ElaadNL hebben, onder toeziend oog van netbeheerder TenneT, gedemonstreerd dat elektrische auto’s nu al technisch in staat zijn om ingezet te worden als regel- en reservevermogen om het elektriciteitsnet te balanceren.

Dit regel- en reservevermogen wordt door TenneT ingeschakeld ten tijde van balansverstoringen in het net. Omdat deze vaak onverwachts plaatsvinden, dient hier vrijwel direct op gereageerd te worden. Deze rol is doorgaans weggelegd voor (fossiele) elektriciteitscentrales. De proef liet zien dat elektrische auto’s deze taak deels zouden kunnen vervullen, ten gunste van de autorijder.

5 Teslabezitters hadden zich verzameld bij het Testcentrum van ElaadNL in Arnhem. Zij maakten deel uit van een primeur: hun auto’s werden ingezet om op basis van real-time signalen, het nationale elektriciteitsnet te balanceren. Via het smart charging platform van Jedlix werd het laadproces van de auto draadloos aangestuurd op basis van stuursignalen zoals die van TenneT.

Met deze demonstratie is aangetoond dat de meer dan 7.000 Tesla’s die in Nederland rijden, nu al technisch in staat zijn om te kunnen worden ingezet als regel- en reservevermogen indien deze zijn aangesloten bij het Jedlix-platform. Voordat de autogebruiker hier ook daadwerkelijk van kan profiteren, dient de balanceringsmarkt daarvoor wel toegang te bieden aan decentrale vormen van flexibiliteit zoals de accu’s in elektrische auto’s. Jedlix is hiervoor in gesprek met TenneT, die ook middels andere trajecten onderzoekt op welke manier de huidige balanceringsmarkt aangepast kan worden om de nieuwe en toekomstige marktspelers te faciliteren.

Jedlix zal vanaf voorjaar 2018, de flexibiliteit in het laadproces van de aangesloten elektrische auto’s, bij TenneT aanbieden als regel- en reservevermogen.