Deze waterstofauto levert stroom aan het energienet

UTRECHT – Onderzoekers van de TU Delft hebben een Hyundai ix23 Fuel Cell zo weten aan te passen dat de auto ook in staat is om energie terug te leveren aan het net.

Een Europese primeur, stelt Hyundai. De auto kan nu 10 kW vermogen leveren. Dat is genoeg om gemiddeld tien huizen te voorzien in hun elektriciteitsgebruik.

In eerste instantie is een stopcontact als elektriciteitsuitgang ontworpen. In een volgende fase wordt daadwerkelijk getest met het terugleveren aan het energienet of direct aan een woning.

Er zijn al testen waarbij de accu’s van elektrische auto’s gebruikt worden om stroom op te slaan. Bijvoorbeeld in de Utrechtse wijk Lombok worden overdag de batterijen van elektrische auto’s opgeladen om ’s nachts weer stroom te leveren wanneer dat nodig is. 

Stabilisatie

Een woordvoerder van de TU Delft geeft tegenover de Groene Courant aan dat het gebruik van waterstofauto’s voor het energienet het makkelijker maakt om vraag en aanbod op het net voor bijvoorbeeld langere periode te stabiliseren. 

Ook worden problemen met bijvoorbeeld overbelasting van een energienet voorkomen. Waterstof kan bijvoorbeeld bij een windturbine worden geproduceerd en een seizoen lang bewaard worden zonder verlies en vervolgens naar een woonwijk worden getransporteerd in een koude zonloze maand. 

In Nederland rijden er nu 25 Hyundai’s ix35 rond. In heel Europa zijn er ruim 250.  

Lees ook: TenneT gaat duizenden elektrische auto’s gebruiken voor balans energienet