UvA en HvA starten logistieke hub voor duurzame bevoorrading

De Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) zijn gezamenlijk gestart met het duurzaam en slim bevoorraden van de 80 eigen gebouwen, verdeeld over 5 campussen in de stad; een logistieke hub.

Het gaat om een locatie aan de rand van Amsterdam waar goederen uit vervuilende auto’s worden verzameld en worden overgeladen op schone elektrische voertuigen. Tijdens de officiële start van de hub, die al enige tijd als pilot draait, riepen collegevoorzitters Huib de Jong (HvA) en Geert ten Dam (UvA) bedrijven op om zich aan te sluiten bij de logistieke hub.

De levering van diensten en goederen aan de HvA en UvA is enorm. Beide onderwijsinstellingen, die de inkoop van diensten en goederen binnen één inkooporganisatie hebben samengebracht, hebben in totaal te maken met zo’n 16.000 leveranciers. Per jaar rijden al die leveranciers opgeteld 90.000 ritten van in totaal 2,8 miljoen kilometer, wat neerkomt op 70 maal de omtrek van de aarde. Die gigantische hoeveelheid betekent een grote aanslag op het milieu, op de drukte, verkeersoverlast en filevorming in de stad.

De logistieke hub richt zich op de leveranciers van goederen (zo’n 8.000) die samen goed zijn voor zo’n 30.000 ritten per jaar, wat neerkomt op 1 miljoen kilometer. Doel is om op termijn het aantal ritten die de stad inrijden te beperken en tegelijkertijd de hoeveelheid lading van de voertuigen sterk te vergroten. Voor de hub wordt gebruikgemaakt van schone elektrische auto’s en fietsen. Hiermee moet het aantal ritten worden gereduceerd van 30.000 nu naar uiteindelijk rond de 750 schone ritten per jaar.

In september gaat er een vervolgonderzoek van start naar hoeveel stadskilometers deze aanpak op jaarbasis scheelt en hoeveel CO2-reductie dit oplevert. (foto: WikiMedia)