Groene Courant

Wetenschappers veranderen Co2 in steen met behulp van vulkanisch gesteente

juni 13
10:41 2016

UTRECHT – Een internationale groep wetenschappers heeft een techniek ontwikkeld waarbij koolstofdioxide in relatief korte tijd verandert in steen en zo permanent kan worden opgeslagen.

Het rapport hierover is vorige week gepubliceerd in het wetenschappelijke journaal Science.

Voorheen werd gedacht dat het proces honderden tot duizenden jaren zou moeten duren. Daarom was het geen praktische optie. Maar de onderzoekers kwamen erachter dat het proces maar 2 jaar tijd in beslag neemt.

De onderzoekers injecteerden de Co2 in vulkanisch gesteente in IJsland. De Co2 werd met water vermengd en door een put geleid naar een diepte van 400 tot 800 meter onder de grond.

Rijk aan calcium, magnesium en ijzer

De koolstofdioxide reageert vervolgens snel met het gestolde vulkanisch gesteente dat rijk is aan calcium, magnesium en ijzer.

De methode vormt een nieuwe manier om klimaatverandering tegen te gaan met het afvangen en opslaan van Co2 in plaats van het voorkomen dat de Co2 wordt uitgestoten.

Meestal wordt gekeken naar het opslaan van Co2 in lege gas- en olievelden. Zo wordt er in Nederland gekeken naar Co2-opslag onder de Noordzee. Critici wijzen onder andere op de gevaren voor lekkage.