In 2016 gemiddeld 21 minuten geen stroom in Nederland

Huishoudens en zakelijke gebruikers hadden vorig jaar gemiddeld 21 minuten geen stroom als gevolg van een storing in Nederland. Dat is 17 procent korter dan het 5-jaarlijks gemiddelde.

Een storing trof gemiddeld 122 klanten. Ook dat is een afname ten opzichte van het 5-jaarlijks gemiddelde (-14 procent). Alle afnemers samen hadden dus minder overlast van de stroomstoringen, ondanks dat het aantal storingen wel iets toenam (+2 procent). Dit blijkt uit de jaarlijkse storingscijfers van Netbeheer Nederland, de branchevereniging van alle netbeheerders.

Gasstoringen zorgden ervoor dat een huishouden in 2016 gemiddeld 58 seconden geen gas had. Dat is 40 procent onder het 5-jaarlijks gemiddelde. Gasstoringen zijn over het algemeen klein: een gasstoring trof gemiddeld slechts 1,5 klant.

Het Nederlandse energienet is één van de meest betrouwbare netten van de wereld. Het werkt 99,995 procent van de tijd. Netbeheerders vinden die betrouwbaarheid belangrijk en investeren daarin, en willen tegelijkertijd het net betaalbaar houden. Dat lukt; de tarieven zijn in de afgelopen jaren gelijk gebleven of zelfs gedaald.

Omdat het net zo betrouwbaar is, merken veel mensen pas hoe afhankelijk ze zijn van energie als er een storing is. Gelukkig is zo’n storing over het algemeen van korte duur. Een stroomstoring duurde in 2016 gemiddeld minder dan 5 kwartier, een gasonderbreking iets minder dan 2 uur.

Graafschade is net als in voorgaande jaren de belangrijkste oorzaak van storingen. In het laagspanningsnet was 27 procent van de stroomstoringen het directe gevolg van graafschade. Een sluimerende storing en veroudering/slijtage zijn andere belangrijke oorzaken. (foto: Pixabay)

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!