Eerste hybride sleepboot van de marine arriveert in Den Helder

UTRECHT – De eerste hybride sleepboot van de marine is dit weekend gearriveerd in Den Helder. De boten hebben zowel een elektrische als een verbrandingsmotor.

De boten zijn onderdeel van het streven van het ministerie van Defensie om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen. Naast het duurzaamheidsaspect, vormen fossiele brandstoffen vaak ook een veiligheidsrisico.

Het ministerie wil daarom in 2030 de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen met 20 procent hebben verlaagd ten opzichte van 2010. In 2050 moet dit percentage 70 procent bedragen.

Technische problemen

De nieuwe sleepboot kreeg wel te maken met technische problemen tijdens de reis. De elektriciteit viel uit waardoor een andere boot nodig was om het schip naar de haven te slepen.

Het Nederlandse Damen heeft het schip gebouwd in Roemenië. In totaal neemt Defensie 3 hybride sleepboten af van Damen. “De komende week verhelpt Damen Den Helder alle storingen die we tijdens de reis ontdekten”, zegt Hoofd Nautische Dienst luitenant-ter-zee Herman Schooljan.

“Daarna beginnen we op dit schip direct met het opleiden van de bemanningen die in maart het 2e schip gaan halen en in juni het 3e.”

Krachtigste schepen

De sleepboten zijn de krachtigste schepen die de marine ooit heeft gebruikt. Met een trekkracht van 60 ton, tegen 22 ton van de huidige slepers, kunnen ze bijvoorbeeld de grootste schepen bij alle windsterkten assisteren in de haven.

Door de hybride aandrijving verbruiken ze minder brandstof en stoten ze minder schadelijke stoffen uit. Niet direct gebruikte elektrische energie wordt opgeslagen in een batterijpakket. Daarmee zijn bijvoorbeeld scheepshuishoudelijke systemen te voeden.

Lees ook: ‘Tesla van de zee’ verbruikt fors minder brandstof dan normale viskotter

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!