Kleinere energieleveranciers ontstemd over reclame Eneco

AMSTERDAM – De kleinere groene energieleveranciers Pure Energie, Qurrent, Huismerk Energie en Windunie zijn niet te spreken over een reclame van vrijdag van Eneco.

Windmolens, Windenergie, Windturbine
©: Rijkswaterstaat / Harry van Reeken

In diverse dagbladen stelde Eneco te zijn verkozen als de meest duurzame energieleverancier. Door de Consumentenbond, Greenpeace, Hivos en Natuur & Milieu.

Eneco kwam eigenlijk de vierde plek met een 6,8. Pure Energie, Qurrent, Huismerk Energie en Windunie scoorden allemaal een 10 en deelden daarmee de eerste plek.

“Misleidend, maar bovenal ondermijnend voor de échte groene boodschap”, aldus de kleinere energiebedrijven in een gezamenlijk persbericht.

“Wij zijn verbijsterd over deze actie van Eneco. In de eerste plaats omdat het consumenten compleet op het verkeerde been zet. Maar bovenal omdat het indruist tegen de kern van duurzaamheid: een eerlijke, transparante boodschap”, aldus de vier partijen.

Grens overschreden

“Reclame maken, je voordeel doen met de actualiteit, het hoort er allemaal bij. Maar hier is duidelijk een grens overschreden: dit is oldskool marketing waarbij de consument weer op de kleine lettertjes moet letten en dat is schadelijk voor de branche”, aldus Alfons Wispels van Pure Energie.

Volgens Richard Klatten, directeur bij Qurrent zijn energiereuzen volledig in paniek. “Door de veel groenere nieuwkomers te negeren ontkennen zij de ontwikkelingen in de markt. Het blijkt uit de advertenties van vandaag maar weer dat je bij bedrijven als Eneco altijd de kleine lettertjes moet lezen.”

Peter den Biesen, directeur van Huismerk Energie: “Een zeven is een heel mooi cijfer, maar als er ook tienen zijn gehaald, kun je eigenlijk niet zeggen dat je de beste van de klas bent”.

Lees hier de uitslag van de vergelijking 

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!