Meer huishoudens kopen fairtrade producten

AMSTERDAM – Meer huishoudens hebben in 2014 fairtrade producten gekocht. In totaal schafte 4,8 miljoen Nederlandse huishoudens, 63 procent van het totaal, wel eens een fair trade product aan.

Dit is een groei van 6 procent, zo melden Stichting Max Havelaar, Fair Trade Original en de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels na een onderzoek van GfK.

De groei wordt vooral veroorzaakt door een stijging van het aantal kopers in de segmenten koffie, een toename van 21 procent vergeleken met 2013, en chocolade, een stijging van 7 procent vergeleken met 2013.

Een relatief klein maar sterk opkomend segment is ‘culinary’, waar Oosterse producten zoals kokosmelk en curry kruidenpasta’s onder vallen. Het aantal huishoudens dat fairtrade ‘culinary’ producten koopt, is sinds 2011 met 71 procent gestegen.

De groei in 2014 wordt veroorzaakt doordat jongeren meer fairtrade kopen. Het aantal 65-plussers dat fairtrade producten koopt is al jaren stabiel, terwijl deze groep landelijk juist groeit.  

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!