Negatief keurmerk stimuleert duurzaamheid meer

UTRECHT – Producten die niet duurzaam zijn benoemen in plaats van de aandacht te vestigen op producten die wel duurzaam zijn, werkt beter dan andersom.

Dit blijkt uit onderzoek van een wetenschapper van de universiteit van Wageningen, waar De Volkskrant over bericht.

Psycholoog Ynte van Dam experimenteerde met de keurmerken voor koffie, tomaten en yoghurt. Normaliter kiest men in het overgrote deel voor het goedkoopste product.

Maar dit gedrag verandert wanneer het keurmerk duidelijk maakte dat het product niet duurzaam was, bijvoorbeeld door een keurmerk met een streep erdoor aan te brengen.  

Milieuwinst

“Consumenten rennen harder weg van iets slechts, dan dat ze naar iets goeds toe kruipen”, aldus Van Dam. Hij promoveert op het onderwerp dat hij nog niet in de praktijk heeft kunnen testen.

De onderzoeker verwacht dat vooral bij de goedkoopste producten het effectief zou kunnen zijn om ‘negatief te labelen’. Hij haalt ook aan dat de dreiging voor bedrijven misschien wel genoeg zal zijn om ook echt duurzamer te gaan werken.’

“De milieuwinst daarvan is veel groter dan als er honderd mensen extra biologisch gaan inkopen.”

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!