NS Innovatiefonds en UNIIQ investeren in hyperloopbedrijf

Start-up Hardt ontvangt van NS Innovatiefonds en UNIIQ een investering voor de ontwikkeling van een nieuw transportsysteem. De investering werd bekendgemaakt door minister van Economische Zaken Henk Kamp tijdens een homecoming event voor het team van de TU Delft dat eerder dit jaar in Los Angeles de door Elon Musk georganiseerde Hyperloop Pod Competitie won.

Als het aan het team van Hardt ligt is dit binnen afzienbare tijd realiteit. 4 van de oprichters van het Delft Hyperloop project gaan door onder de naam ‘Hardt’ om hyperloop realiteit te maken. Het Delftse Hyperloopteam was in januari de grote winnaar van de SpaceX Hyperloopwedstrijd in Amerika. Hardt ontwikkelt de komende jaren een hogesnelheidsgrondtransportsysteem in een luchtbuis waarin capsules passagiers naar hun plaats van bestemming brengen in een fractie van de tijd die we nu gewend zijn. Hyperloop biedt de belofte van reizen met de snelheid van een vliegtuig, maar met het gemak van een trein.

Naast de tijdwinst kan deze vorm van vervoer bijdragen aan een schonere en zuinigere manier van transport ten opzichte van conventionele transportmiddelen. Daar waar vliegtuigen en auto’s schadelijke stoffen uitstoten en fossiele brandstoffen nodig hebben om zich te verplaatsen, is Hyperloop zelfvoorzienend door het gebruik van zonne-energie.

Met behulp van magneten zweeft de capsule boven een baan waardoor het energieverlies geminimaliseerd kan worden. Zonnepanelen op de buis leveren de stroom die nodig is om de capsule in beweging te brengen. De capsule kan snelheden bereiken van 1200 kilometer per uur omdat er geen luchtdruk is in de speciaal ontwikkelde vacuümbuizen.

In Los Angeles is het Delft Hyperloopteam, bestaande uit 30 TU Delft-studenten, op 29 januari eerste geworden in de finale de SpaceX Hyperloop wedstrijd in Amerika, opgezet door Elon Musk. Met de competitie wil Musk de ontwikkeling van een revolutionaire vorm van snel en energiezuinig transport stimuleren waarbij mensen en goederen met een snelheid van 1200 kilometer per uur door buizen met daarin een zeer lage luchtdruk reizen. Het Delft Hyperloopteam nam het op tegen 27 teams uit de hele wereld. Zij ontvingen de eerste prijs voor ‘best design and performance’. Het prototype wist in de 1,25 kilometer lange proeftunnel een snelheid te halen van 93 kilometer per uur.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!