‘s Werelds eerste elektrisch aangedreven schip voor visteelt in Noorwegen in bedrijf

In Noorwegen is ‘s werelds eerste door batterijenergie aangedreven werkschip voor visteelt in bedrijf genomen. De elektrisch aangedreven ‘Elfrida’ van de Noorse zalmteler Salmar Farming, wordt ingezet voor de kust van Midden-Noorwegen.

In opdracht van de lokale scheepswerf Ørnli Slipp heeft Siemens het complete elektrische voortstuwings- en besturingssysteem ontwikkeld en geleverd. Het dubbelwandige schip is circa 14 meter lang en 8 meter breed en is dagelijks ongeveer 50 minuten onderweg naar het 12 kilometer verderop gelegen visteeltstation. Op normale 8-urige werkdagen is 100 procent batterijbedrijf mogelijk.

De ‘Elfrida’ heeft als thuishaven het Noorse eiland Frøya en vaart sinds februari uit naar zee. Het schip is uitgerust met het elektrische voortstuwingssysteem BlueDrive PlusC van Siemens, bestaande uit een energiemanagementsysteem, thruster- en propellerbesturingen, alsmede het remote monitoringsysteem EcoMain. De Siemens-technologie is ontwikkeld in het Noorse Trondheim en is gebaseerd op oplossingen, ontworpen voor offshore-schepen. Hetgeen betekent dat de technologie onder de zwaarste omstandigheden is getest en jarenlang verder is ontwikkeld.

Het elektrische voortstuwingssysteem bespaart niet alleen brandstof, maar reduceert ook de bedrijfskosten, want een elektromotor vergt aanzienlijk minder onderhoud dan een dieselmotor. Bovendien is het werk op de ‘Elfrida’ milieuvriendelijker, omdat de elektromotor, anders dan de dieselmotor, geen uitlaatgassen, trillingen en lawaai veroorzaakt.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!