‘Tesla van de zee’ verbruikt fors minder brandstof dan normale viskotter

UTRECHT – De ‘Tesla van de zee’ wordt het schip genoemd. Een weinig bescheiden naam, maar de MDV1 lijkt dit wel te rechtvaardigen.

De MDV, kort voor Masterplan Duurzame Visserij, moet Nederlandse vissers 80 procent brandstof besparen en ook 80 procent op de uitstoot van CO2 en NOx. Per kilo vis wordt de verbruikte gasolie verlaagd van 4,5 liter naar 0,5 liter vergeleken met traditionele schepen uit 2010.

Een half jaar geleden werd het vissersschep als test in gebruik genomen en dit weekend werden de resultaten gepresenteerd. In de praktijk blijkt het schip de belofte waar te maken.

Een gemiddeld schip verbruikt 17.000 liter gasolie per week, de MDV1 ongeveer 6.700 liter, zegt Auke Hoefnagel van het Masterplan Duurzame Visserij tegenover Omroep Flevoland. De aanschafprijs van 4 miljoen euro zou binnen 8 tot 10 jaar terugverdiend kunnen worden.

Lage weerstand

De hoge brandstofefficiëntie wordt mogelijk gemaakt door een diesel-elektrische voortstuwing van 400 kilowatt. Een speciale laag aan de onderkant van het schip en een scherpe boeg die door het water snijdt, zorgen ervoor zorgt ervoor dat de weerstand fors wordt verlaagd.

Naast het lage brandstofverbruik maakt de MDV1 ook gebruik van een compleet nieuwe vangsttechniek, genaamd twinrigpulsen, waarmee schol en tong op een minder schadelijke manier kan worden gevangen. Een restwarmteboiler zorgt ervoor dat energie van het warme water niet verloren gaat.

De huidige vissersvloot in Nederland is al vrij verouderd. De initiatiefnemers van het schip hopen de komende paar jaar dat er 50 nieuwe vissersschepen worden besteld.

MDV1,
©: Padmos

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!