Wereldtop PR-bedrijven sluit uit voor klimaatontkenners te werken

AMSTERDAM – De grootste PR-bedrijven ter wereld zeggen voor het eerst uit te sluiten voor klimaatontkenners te werken.

Orkaan klimaatverandering
©: tpsdave

Dit blijkt uit een peiling van de Britse krant The Guardian en denktank Climate Investigations Centre.

Een aantal van de 25 grootste PR-bedrijven ter wereld hebben gesteld niet deel te nemen aan campagnes van klimaatontkenners.

Volgens de krant betekent dit een fundamentele verschuiving in een industrie rond klimaatverandering waar miljarden in omgaan.

‘Framen’ van debat klimaatverandering

PR-bedrijven hebben een belangrijke rol gespeeld bij het ‘framen’ van het debat over klimaatverandering en mogeijk oplossingen. Communicatiespecialisten lanceerden onder andere campagnes om maatregelen tegen klimaatverandering te voorkomen.

Bedrijven verklaren nu dat het tegen bedrijfsbeleid is om een opdracht aan te nemen waarin wordt getwijfeld aan klimaatverandering.

Reclames die misleiden

“We garanderen dat ons eigen werk lokale regels, marketingcodes en ons eigen bedrijfsbeleid naleeft. Deze beletten ons reclames te maken die misleiden en het ontkennen van klimaatverandering zou in deze categorie vallen”, aldus het Britse WPP, het grootste PR-concern ter wereld gemeten naar omzet.

Maar 10 van de 25 gecontacteerde bedrijven reageerden op de peiling. Waarom de rest geen interesse had is onbekend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!