Abel stopt met aanbieden elektrische deeltaxidienst in Amsterdam

De start-up Abel, met Transdev Nederland (red. het moederbedrijf van onder andere Connexxion) als investeerder, is gestopt met het aanbieden van de elektrische deeltaxidienst.

Vanwege de hevige concurrentie en overcapaciteit in de Amsterdamse taximarkt heeft Transdev besloten niet verder te investeren in voortzetting van Abel als apart taxiproduct. Transdev gaat wel verder met het onderliggende technologisch concept van Abel.

‘Door zelf te investeren in Abel hebben we nog meer kennis en ervaring opgedaan met vraaggestuurd  vervoer’, licht Bart Schmeink, chief executive officer van Transdev Nederland, toe. ‘Deze expertise en knowhow passen we nu toe in onder meer Arnhem/Nijmegen (Breng flex) en in Amstelland Meerlanden (AML flex) en Helmond (Bravo flex).’

‘De afgelopen 2 jaar heeft Abel volledige ‘freedom to operate’ gekregen, wat ertoe geleid heeft dat wij een ijzersterke propositie hebben weten op te bouwen. Door het gemak van deur-tot-deurvervoer te bieden, gecombineerd met OV-achtige prijzen, hebben wij met ons concept een zeer loyale klantenbase weten op te bouwen van duizenden gebruikers’, zegt Annemarie Kruijer, marketing manager van Abel. ‘Wil je die groei doorzetten en een hoger marktaandeel pakken, dan vergt dat naast een fikse kapitaalinjectie ook een lange adem in de dagelijkse operatie. Wij maken nu een andere strategische keuze en dat is focussen op het verder ontwikkelen van de vraaggestuurde Software-as-a-Service-oplossing. Deze keuze heeft helaas tot gevolg dat Abel in Amsterdam stopt, maar we zijn blij dat het concept van Abel verder wordt doorgezet in Nederland en de rest van de wereld.’