Amsterdam bereidt zich voor op (elektrische) auto’s van de toekomst

Gemeente Amsterdam heeft een succesvolle test gedaan met een nieuwe manier van laden voor elektrische auto’s. De gemeente experimenteert sinds enkele maanden met het aanpassen van de laadsnelheid aan vraag en aanbod van energie op het stroomnetwerk. Elektrische auto’s laden daarbij sneller in de daluren, en iets trager wanneer het stroomverbruik van de stad piekt. Zo bereidt de stad zich voor op de komst van een nieuwe generatie elektrische auto met grote accu’s. Het schept ook de mogelijkheid om in de toekomst efficiënter om te gaan met de inzet van duurzame energie.

Het aantal elektrische auto’s in Amsterdam stijgt en ook het stroomverbruik van nieuwere modellen zal de komende jaren alleen maar groter worden. Een goede reden om kritisch te kijken naar het energienetwerk en de manier waarop dit belast wordt. Vorige maand heeft Amsterdam samen met zijn samenwerkingspartners Nuon, Liander en ElaadNL een test uitgevoerd op het Raamplein waarbij 8 elektrische auto’s tegelijk flexibel werden geladen. Dit laden verliep probleemloos en de test leverde weer meer informatie op om het netwerk voor te bereiden op de toekomst.

De komende maanden wordt verder getest met reguliere gebruikers van de laadpalen. Voor de gehele proef worden 52 openbare laadpalen met 2 sockets (red. oftewel 104 laadpunten) gebruikt in Amsterdam-Centrum, -West, -Nieuw West en -Zuid. De laadinformatie verzameld via deze laadpalen wordt vergeleken met 50 “standaard” laadpalen die dienen als referentie. Op basis van historische data is de verwachting dat ruim 1.000 tot 1.500 unieke gebruikers gaan laden op deze oplaadpunten.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!