Diesel zet daling in op Nederlandse leasemarkt

Leaserijders kozen in 2016 veel minder vaak voor een dieselauto, zo blijkt uit de cijfers van LeasePlan Nederland. Belangrijkste redenen: de nieuwe bijtellingsregels en de opkomst van private lease, waarbij benzine de markt domineert.

Het aandeel dieselauto’s zakte in 2016 flink, van 52 procent naar 39 procent. Dit in het voordeel van de benzineauto, waarvan het aandeel spectaculair steeg van 36 procent naar 55 procent. Dieselauto’s – vooral geliefd bij de zakelijke rijder – zijn sinds 2016 minder in trek. Het aantal bestellingen van dieselauto’s in de gehele leasemarkt daalde zelfs met 47 procent naar 46.000 (cijfers: RDC). De nieuwste cijfers van LeasePlan bevestigen eerdere voorspellingen van Zwitserse bank UBS dat het aandeel diesel in Europa de komende 10 jaar verder zal zakken van 50 procent naar 10 procent.

De populariteitspiek onder zakelijke rijders in de afgelopen jaren werd vooral veroorzaakt door aantrekkelijke dieselmodellen in de 14-procentbijtellingscategorie, zoals de Volvo V40 en de Peugeot 308. Nu deze categorie wegvalt, is er voor leaserijders minder reden om een dieselauto te kiezen.

Volgens LeasePlan was 2016 hét jaar van de definitieve doorbraak van private lease. Het aantal private leasecontracten in Nederland nam een vlucht met 78 procent naar 64.000. Dat zijn 28.000 meer contracten dan eind 2015. De leasemaatschappij zet in 2017 in op een breder aanbod met meer modellen, voor specifiekere doelgroepen.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!