‘Doelstelling 200.000 (semi)elektrische auto’s in 2020 onhaalbaar’

AMSTERDAM – De doelstelling om in 2020 200.000 elektrische en hybride auto’s te hebben rijden op de Nederlandse wegen is onhaalbaar.

Een Tesla Model S wordt gebouwd in de fabriekDit schrijven auto-analisten van kennisbureau Aumacon in een notitie.

De analisten reageren in de notitie op een rapport van TNO en Policy Research. Hierin wordt uiteengezet dat er in 2020 195.000 tot 230.000 (semi)elektrische auto’s zullen zijn.

Volgens Aumacon kloppen de veronderstellingen van dit rapport niet. Het bureau komt uit op 170.000 tot 195.000 elektrische auto’s. Dit hogere bandbreedte gaat nog uit van constant beleid.

Opmerkelijk

“Een aantal zaken viel ons op in de analyse”, zo legt Clem Dickmann, directeur bij Aumacon uit. “Zo gaat men voor de jaren tot 2020 uit van een niveau van de nieuwverkopen van jaarlijks 470.000 tot 490.000 stuks.

“Dat is opmerkelijk, te meer omdat alleen al voor 2015 en 2016 jaarlijks niet meer dan zo’n 400.000 stuks worden voorzien. Voor de jaren daarna ramen wij in doorsnee een jaaraantal van 450.000 stuks.”

Hij verklaart verder dat volledig elektrische auto’s relatief sneller van de weg worden gehaald dan andere auto’s. “Per merk verschilt het, maar neem bijvoorbeeld de Smarts, die binnen een paar jaar terug worden gehaald voor onder andere onderzoek. Op de kleine verkoopaantallen schelen die paar honderd Smarts substantieel”, aldus Dickmann tegenover de Groene Courant.

Hoog percentage zakelijke rijders

Verder zou het rapport van TNO uitgaan van een te hoog percentage zakelijke rijders. Vooral het zakelijke segment profiteert van de belastingvoordelen voor milieuvriendelijkere auto’s en hier treedt de vergroening ook sneller op.

In het eerdergenoemd rapport wordt uitgegaan van een verhouding van 47 procent particulieren automobilisten en 53 procent zakelijke rijders. Volgens Aumacon zal het percentage in werkelijkheid uitkomen 56 en 44 procent.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!