Fastned heeft kwart van benodigde financiering binnen

AMSTERDAM – Fastned, de startup die snellaadstations langs de Nederlandse snelwegen ontwikkelt, heeft ruim 10 miljoen euro aan financiering binnen.

Dit vertelt mede-oprichter Michiel Langezaal in een interview met de Groene Courant. Hiermee is het concern aan een kwart van het benodigde bedrag om zo’n 200 stations te bouwen.

Ongeveer 1,6 miljoen euro is geïnvesteerd door particulieren en bedrijven die certificaten hebben gekocht via de notering aan mkb-beurs NPEX.

Verder zijn er het afgelopen jaar door investeringsfondsen Flowfund en Breesaap leningen verstrekt, heeft het personeel zelf geïnvesteerd en komt er mogelijk een subsidie vrij van 2 miljoen euro vanuit Brussel.

Langezaal geeft toe dat het hem in het begin wel even tegen is gevallen hoeveel particulieren hebben geïnvesteerd in het concern. In mei was de voorinschrijving voor 4 miljoen euro aan certificaten binnen korte tijd vol, maar daadwerkelijk investeren was niet verplicht. Uiteindelijk werd er ongeveer 1 miljoen geïnvesteerd vanuit deze voorinschrijvingen.

Jubelstemming

“We hadden een hele positieve voorinschrijving. Daar zorgde voor veel mensen voor een jubelstemming, maar het zijn alleen de daadwerkelijke investeringen die uiteindelijk tellen.”

Inmiddels is er een consistente stijgende lijn in het bedrag dat maandelijks geïnvesteerd wordt. “Als je die lijn doortrekt, wordt het interessant. We gaan van 50.000 euro per maand, naar 1 ton, naar 2 ton per maand. Iedere elektrische auto die verkocht wordt, is een potentiële investeerder.”

Fastned heeft aan het einde van 2014 een kleine waslijst aan goed nieuws mogen melden. Zo werd opnieuw een rechtszaak tegen pomphouders over de eerder verstrekte vergunningen gewonnen en krijgt het bedrijf Europese subsidie voor het plaatsen van 64 Duitse oplaadpunten langs de autobahnen en nog eens 30 Nederlandse laadstations, afhankelijk van onder andere het verkrijgen van de vergunningen.

Vergunningen

Hoewel de subsidie voor alleen 94 punten is, reikt de ambitie van het bedrijf verder. “Wij gaan gewoon een netwerk bouwen.”

De startup heeft al voorstellen ingediend voor alle 400 mogelijke locaties langs de Duitse snelwegen, maar het kan nog lang duren voordat. Er moet onder andere een inschrijvingsprocedure door de Duitse staat worden gestart, maar Fastned wil met de voorstellen de Duitsers alvast een “klein duwtje in de rug” geven.

Ook zet Fastned in op een lening vanuit de Europese Investeringsbank (EIB). Brussel wil investeringen in vooral nieuwe innovatieve bedrijven te stimuleren en de economie aan te zwengelen. Langezaal denkt hier aanspraak op te kunnen maken. “Dan gaat het niet meer om 2 of 3 miljoen euro.”

Voor volgend jaar verwacht Langezaal dat aan het einde van 2015 in totaal 57 snellaadstations operationeel zijn. “We hebben dan meer stations langs de snelwegen dan Shell”, vertelt hij.

Netbeheerders

De bouw van stations gaat wel minder snel dan verwacht. Veel vergunningen voor de snellaadpunten zijn al binnen, maar de netbeheerders “verwaarlozen hun wettelijke taken” en sluiten de oplaadpunten minder snel aan dan gepland.

Langezaal geeft het voorbeeld van een station bij Purmerend. “Het station is al af, maar de netbeheerder zorgt gewoon niet dat er op tijd stroom is. Die aanvraag is al een jaar geleden gedaan. We hadden er wel op gerekend dat de aansluiting op het net er een half jaar geleden zou liggen.”

“Het is heel moeilijk om dingen parallel te krijgen. Eerst was financiering een ‘issue’. Vervolgens komt een andere bottleneck bovendrijven: de netbeheerder. We zien dat de netbeheerder zich niet aan die realisatietermijnen houdt. Het is een overheidsbedrijf. De leveranciers zijn in staat om binnen 2 weken een station te bouwen. Het probleem zit bij de overheid: De vergunningen en de netaansluitingen.”

Er zijn nu ongeveer 1.800 accounts aangemaakt bij Fastned en bij de bestaande stations wordt enkele keren per dag ‘getankt’. Per maand groeit het aantal nieuwe aanmeldingen met een paar honderd.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!