Forse hogere belasting voor hybride plug-in’s

AMSTERDAM – De tijd dat een plug-in hybride bijna net zo goedkoop was als een volledig elektrische auto is binnenkort echt voorbij. De bpm gaat fors omhoog voor de semi-elektrische auto’s. 

Dit blijkt uit antwoorden van staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) op vragen uit de Tweede Kamer. 

De aanschafbelasting op een Mitsubishi Outlander, de populairste plug-in hybride, stijgt bijvoorbeeld van 439 euro in 2016 naar 2.306 euro in 2020. De bpm op een Porsche Cayenne stijgt het meest van 649 euro naar maar liefst 10.527 euro. 

De belasting op een Volvo V60 dieselhybride stijgt van 463 naar 2.741 euro en de bpm op een Mercedes S500 hybride stijgt van 565 naar 6.873 euro. 

Gebruik van plug-in hybrides

De bpm-stijging volgt op eerder onderzoek van het ministerie naar het gebruik van plug-in hybrides. Het bleek dat ze vooral op benzine rijden en vaak ook nog eens relatief veel verbruiken. 

Wiebes geeft nu wel aan dat de huidige cijfers alleen gelden als de situatie hetzelfde blijft. Waarschijnlijk worden auto’s de komende jaren nog zuiniger en daarom zal de bpm ook verder dalen voor sommige voertuigen. 

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!