‘Fraude bij elektrische auto’s China, cijfers kunstmatig opgekrikt’

UTRECHT – Er vindt subsidiefraude plaats bij elektrische auto’s in China. Bedrijven zouden slecht geassembleerde auto’s verkopen aan eigen maatschappijen om subsidie te verkrijgen.

Dit schrijft het Amerikaanse zakenblad Forbes op basis van Chinese media. 

De centrale overheid geeft een subsidie van 55.000 renminbi, ongeveer 8.000 euro, voor kopers van (semi)elektrische auto’s en vaak zijn er ook lokale regelingen. Een volledig elektrische bus kan tot 40.000 euro aan subsidie ontvangen

Winst door subsidies

De Nederlander Tycho de Feyter legt tegenover het zakenblad uit wat er gebeurt. “Een automaker produceert een slechte elektrische bus of vrachtwagen voor bijvoorbeeld 200.000 yuan. Hij lanceert het voertuig op de markt voor stel 400.000 yuan.”

“Hij verkoopt het voertuig vervolgens aan een verhuur- of leasebedrijf waar hij ook eigenaar van is. Het bedrijf, als eigenaar, ontvangt centrale en lokale subsidies die kunnen oplopen tot 300.000 yuan. Het bedrijf heeft een winst gemaakt van 100.000 yuan door alleen al de subsidies.”

Zo zijn er ook meldingen van hybride bussen die nooit worden opgeladen.

Doelstelling elektrische auto’s

In het Aziatische land lijkt verder het aanpassen van cijfers over elektrische auto’s wijdverspreid. Vorig jaar meldden lokale media dat in de eerste 10 maanden van het jaar er ongeveer 108.000 volledig elektrisch en hybride auto’s werden geregistreerd.

Maar in de officiële cijfers voor het gehele jaar wordt gemeld dat er in totaal 379.000 groene auto’s werden geproduceerd. Toch blijft China, zelfs met het opkrikken van de cijfers, achter op de eigen doelstelling.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!