Gemeenten Utrecht willen duizend speciale laadpalen om van auto energiecentrale te maken

UTRECHT – 15 gemeenten Utrecht willen zo’n 1.000 slimme laadpalen die het mogelijk maken dat de accu’s van elektrische auto’s gebruikt worden om stroom terug te leveren aan het net.

Dit meldt Stedin vrijdag. 

Een wereldprimeur, volgens netbeheerder Stedin tegenover het Financieele Dagblad. Het zou om de grootste koppeling van elektrische auto’s aan het net ter wereld. 

De laadpalen zorgen ervoor dat de variabiliteit van de productie van zonnepanelen en windmolens iets wordt gedempt. Als er straks een overschot aanstroom van windmolens is worden de accu’s van de elektrische auto’s opgeladen. Als er een tekort aan stroom is, wordt er een beroep gedaan op de accu’s.

Vergoeding 

Voor de automobilist kan dit betekenen dat de accu helemaal niet wordt opgeladen. De netbeheerder zegt dat auto-eigenaren kunnen aangeven of de accu voor een minimum moet zijn opgeladen. Als vergoeding voor het opladen krijgt de automobilist tevens een vergoeding van 100 euro.

In de Utrechtse wijk Lombok zijn al deze zomer 20 ‘slimme’ laadpalen geplaatst.  

Nu kost het aanpassen van een laadpaal ongeveer 1.500 euro. Stedin wil dat deze kosten in de toekomst zijn gedaald naar 200 euro.

Miljarden besparing

Stedin denkt met de technologie op en duur miljarden euro’s te kunnen besparen. Zo hoeven er minder investeringen te worden gedaan in het energienet. 

Om de steeds grotere aantalen elektrische auto’s van stroom te voorzien is er in Nederland 40 tot 60 miljard euro nodig om het energienet uit te breiden, volgens de netbeheerder.

De laadpalen komen in de gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!