Havenbedrijf Rotterdam beproeft autonoom varen met drijvend laboratorium

Om de haven van Rotterdam voor te bereiden op de komst van autonoom varen, heeft Havenbedrijf Rotterdam een patrouillevaartuig omgebouwd tot drijvend laboratorium waar data worden verzameld, onder andere over bediening en vermogen van het vaartuig.

Door deze data beschikbaar te stellen aan bedrijfsleven en onderwijs kan verder onderzoek gedaan worden naar de komst van autonoom varen en kan de Rotterdamse haven zich verder voorbereiden op de komst ervan. De eerste samenwerking voor het uitwisselen van data uit het drijvende laboratorium is inmiddels getekend met Captain AI. Zij voegen kunstmatige intelligentie toe aan de data, waardoor ze computers opleiden tot kunstmatige kapiteins die zelfstandig door de haven kunnen varen.

‘Wij verwachten dat de komst van autonoom varen de veiligheid en bereikbaarheid van de Rotterdamse haven verder zal bevorderen en bovendien een effectief hulpmiddel is voor schippers en de scheepverkeersbegeleiders. Om die reden wil het Havenbedrijf deze toepassing – die in de luchtvaart overigens al jaren gebruikt wordt- samen met andere partijen beproeven’, aldus Ronald Paul, chief operating officer van het Havenbedrijf Rotterdam.

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met Captain AI. Deze start-up in softwareontwikkeling voegt kunstmatige intelligentie toe aan de data die uit het drijvende laboratorium worden verkregen. ‘Op deze manier leren wij computers zelfstandig te varen door de haven en leiden we de eerste kunstmatige kapiteins op’, aldus Vincent Wegener van Captain AI. Het havenbedrijf Rotterdam heeft een voormalig patrouillevaartuig (RPA3), het zogenaamde floating lab, voorzien van camera’s, sensoren en meetapparatuur.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!