‘Laadpaalklever’ houdt oplaadpunt onnodig lang bezet

Het ‘laadpaalkleven’ zorgt ervoor dat elektrisch rijders vaak onnodig lang op zoek moeten naar een laadpaal. Elektrische auto’s staan gemiddeld 6 uur bij een openbaar laadpunt, waarvan slechts iets meer dan 2 uur geladen wordt. Dat blijkt uit een peiling over laadgedrag bij de eigen laadpalen van NewMotion, een van Europa’s grootste aanbieders van elektrische oplaadpunten.

De lijst van steden met de grootste laadpaalklevers wordt aangevoerd door Middelburg. Daar staat een elektrische auto gemiddeld ruim 6 uur op een oplaadpunt, waarvan er 4,5 uur niet wordt geladen. In Amsterdam wordt het minst gekleefd. Elektrisch rijders brengen er gemiddeld bijna 6 uur door op een laadpunt, waarvan meer dan 2 uur effectief wordt geladen.

NewMotion heeft een netwerk van meer dan 50.000 laadpunten en er zijn meer dan 100.000 laadkaarten in omloop. NewMotion helpt organisaties en individuen niet alleen met het laden van hun elektrische voertuigen, maar biedt full-serviceoplossingen. Zo is er een app waarmee laadpunten gevonden kunnen worden, maar waarmee ook het energieverbruik en de kosten van het opladen inzichtelijk worden gemaakt. In oktober 2017 werd NewMotion overgenomen door Shell.