Natuur & Milieu: gemeenten hardnekkig nalatig bij duurzaam inkopen vervoer

Gemeenten sturen nauwelijks op duurzaamheid bij de keuze van hun eigen vervoersmiddelen. Slechts 8 procent voldoet aan de landelijke duurzaamheidscriteria voor luchtkwaliteit en CO2-uitstoot bij aanbestedingen voor dienstauto’s, contractvervoer en huisvuilwagens.

De overgrote meerderheid stelt onvoldoende eisen, waarmee de gemeente niet effectief stuurt op schone voertuigen. Dit blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu.

Slechts 10 van de 122 onderzochte gemeenten scoren een dikke voldoende: in de aanbestedingen voor Ameland (9,2) en Utrecht (9) zijn ambitieuze inkoopeisen opgenomen. Ook gemeenten als Gorinchem en Goeree-Overflakkee vragen meer dan de minimumcriteria voor duurzaamheid.  Maar daarna gaat het al snel bergafwaarts in de benchmark. Veel gemeenten stellen in het geheel geen duurzaamheidseisen en scoren zelfs een 1, waaronder Den Helder, Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk en Noordwijk. Vooral de aanbestedingen voor huisvuilwagens scoren zeer laag.

In het onderzoek zijn alle 65 aanbestedingen van de in totaal 122 gemeenten gerangschikt die vanaf medio 2017 tot medio 2018 een aanbestedingstraject hebben doorlopen voor mobiliteitsinkoop. Onder mobiliteitsinkoop vallen in dit onderzoek dienstauto’s, contractvervoer (ofwel leerlingen- en Wmo-vervoer) en huisvuilwagens.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!