Nederlander vindt milieu belangrijker dan financieel voordeel bij autokeuze

Een bijdrage leveren aan het milieu is in Nederland de belangrijkste overweging om voor een elektrische auto te kiezen. Dat geld kan worden bespaard, komt in ons land op de tweede plaats, gevolgd door rijplezier. Dat blijkt uit een onderzoek van NewMotion.

In Duitsland lijken milieuoverwegingen minder zwaar te wegen. Rijplezier en uitstraling worden daar als belangrijkste argument genoemd bij de keuze voor een elektrische of hybride auto, dan pas volgt het milieu. Het zijn de voornaamste conclusies uit een onderzoek van NewMotion onder ruim 5.600 respondenten in Nederland en Duitsland.

Toch vinden Duitsers zichzelf milieubewuster. Zo doet een groter deel van de Duitse respondenten thuis aan energiebesparing én zijn er meer Duitsers dan Nederlanders die afval recyclen en regenwater opsparen.

In Nederland wordt 15 procent van de (volledig) elektrische auto’s privé aangeschaft. Bij de oosterburen is dat 68 procent. Waar het gaat om zakelijk rijden lijkt sprake van het omgekeerde. In Nederland rijdt 45 procent van de respondenten in een elektrische of hybride auto die is gekocht door de eigen onderneming; in 18 procent van de gevallen is een dergelijke auto door de werkgever gekocht en 23 procent least de auto. In Duitsland rijdt nog geen 14 procent een (volledig) elektrische auto van de eigen zaak en slechts 10 procent least.

In Nederland geeft 48 procent van de respondenten aan jaarlijks meer dan 900 euro te besparen door elektrisch te rijden. In Duitsland denkt ruim een kwart niets te besparen. Het optimisme van Nederlanders ten aanzien van besparingen lijkt met name veroorzaakt door fiscale voordelen die (volledig) elektrische rijders in ons land hebben.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!