Porsche start uitlevering elektrische Taycan in 2019

Porsche gaat vanaf komend kalenderjaar de Taycan het elektrisch tijdperk in. Het is de eerste ‘productieauto’ van het bedrijf die elektrisch zal zijn, wat een opmaat is naar een portfolio waarvan in 2025 50 procent van de Porsche-modellen elektrisch zal zijn.

Porsche doet hiertoe 6 miljard euro aan investeringen en er gaat een kennisoffensief in het hele bedrijf van start. De nieuwe Taycan wordt straks gebouwd in de fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen. De introductie van de Taycan creëert daar 1.200 nieuwe banen, waarmee het een van de grootste baanmotoren is in de geschiedenis van Porsche. Met dit model neemt het merk afscheid van de traditionele lopende band. Met de zogenaamde Flexi-lijn is Porsche de eerste autofabrikant die gebruikmaakt van onbemande transportsystemen die in de productielijn worden geïntegreerd. Daarmee worden de voordelen van het traditionele productieproces gecombineerd met de flexibiliteit van veelzijdige montage. Verder maakt Porsche het zo mogelijk om het aantal werkcycli met dezelfde hoeveelheid ruimte te verhogen.

Voor de Taycan moet de 800-voltarchitectuur in het voertuig garanderen dat de lithium-ionbatterij in 4 minuten is op te laden, waardoor voldoende energie wordt gegenereerd om 100 kilometer te rijden (red. volgens NEDC). Met de Porsche Mobile Charger Connect is de Taycan straks thuis snel tot 22 kilowatt ’s nachts op te laden; inductief laden is ook mogelijk. Porsche draagt tot eind 2019 bij aan de bouw van 400 Europese snellaadstations die ieder tot 350 kilowatt kunnen leveren. Porsche doet dat samen met Audi, BMW, Daimler en Ford binnen de joint venture IONITY.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!