RAI Vereniging: klimaatdoelen wegvervoer niet haalbaar zonder CO2-heffing

‘Zonder variabele CO2-heffing op autogebruik halen we onze klimaatdoelen niet.’ Dat stelt RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck. ‘Hierbij moet het gebruik van een auto worden belast waarbij de prijs afhankelijk wordt van de CO2-uitstoot.’

Dit stimuleert volgens Van Eijck bewuster gebruik van de auto en versnelt vergroening van het wagenpark. Op de langere termijn moeten alle vormen van vervoer op deze manier worden belast. RAI Vereniging start nu een onderzoek naar het effect van deze heffing op het wagenpark en CO2-uitstoot.

Dit kabinet wil de uitstoot van CO2 in 2030 met 49 procent terugbrengen ten opzichte van 1990.  Ook heeft het kabinet de ambitie om per 2030 alleen nog nieuwe emissieloze auto’s te verkopen. Volgens Van Eijck zijn deze doelen alleen haalbaar als gewenst gedrag van automobilisten wordt beloond en ongewenst gedrag wordt belast. Bovendien worden hiermee ook de files effectief aangepakt en gaat de uitstoot van schadelijke stoffen omlaag. Volgens Van Eijck zijn auto’s in de toekomst niet meer de oorzaak van het klimaatprobleem, maar dragen deze juist bij aan de oplossing.

Volgens Van Eijck gaat de invoering van een CO2-heffing gepaard met een drastische modernisering van de autobelastingen. Hierbij moeten de vaste autobelastingen op bezit (red. MRB en BPM) worden omgezet naar een variabel tarief voor gebruik. Dit tarief bestaat uit een bedrag voor het gebruik van de infrastructuur en een variabel bedrag voor de CO2-uitstoot. Dit heeft ook gevolgen voor de schatkist, omdat zuinigere auto’s goedkoper worden en er minder wordt getankt.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!