Rijksoverheid presenteert 2 verschillende milieuzones voor dieselauto’s

Bezitters van dieselpersonenauto’s kunnen voortaan op 2 manieren te maken krijgen met milieuzones in Nederland. Gemeenten die een milieuzone willen invoeren, mogen auto’s ouder dan 15 jaar of ouder dan 20 jaar in hun zone weigeren. Benzineauto’s zijn geen onderdeel van de harmonisering van milieuzones. Bovendien besluit iedere gemeente zelf of er een milieuzone wordt ingevoerd. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer geschreven.

Van Veldhoven: ‘Dit systeem is eenvoudig, handhaafbaar en voorspelbaar. Het biedt gemeenten de ruimte om werk te maken van hun luchtkwaliteit, zonder dat de duidelijkheid voor de automobilist eronder lijdt. Voor oldtimers, campers en voertuigen van mensen met een beperking maak ik in overleg met de gemeenten een uitzondering.’

Ook voor het vrachtverkeer komen eenduidige borden en de mogelijkheid vanaf 2025 om in binnensteden een zero-emissiezone mogelijk te maken. Op die manier wordt invulling gegeven aan de afspraken in de Green Deal Zero emissie stadslogistiek.

De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De 2 categorieën van milieuzones blijven in 2025 gehandhaafd, maar gaan dan wel een stap vooruit. Dit omdat auto’s in Nederland sowieso steeds schoner worden. Zo kunnen gemeenten blijven werken aan schone lucht. Het harmoniseren van milieuzones is opgenomen in het regeerakkoord van kabinet-Rutte III.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!