Studenten TU Delft verbreken ronderecord Zandvoort met zelfgemaakt waterstofauto

UTRECHT – Studenten van de TU Delft hebben met hun eigen gemaakte waterstofauto het nieuwe ronderecord gevestigd op het circuit van Zandvoort.

Ze reden een tijd van 2 minuten, 5 seconden en 450 milliseconden en verbraken hiermee het vorige elektrische record gereden door een Tesla Roadster, dat ruim 5 seconden langzamer was. 

Het record werd niet vandaag gereden, maar vorige week al tijdens een proefronde. Deze maandag stond de officiële poging gepland, maar die ging niet door. Volgens een persbericht zat het weer tegen, maar op Facebook zegt het team technische problemen te hebben.

De Delftse racewagen op waterstof verbrak afgelopen mei al het ronderecord op de Nürburing Nordschleife in Duitsland met oud-coureur Jan Lammers achter het stuur.

Bekendheid

Rick Everaert, teammanager van Forze Hydrogen Racing: “Hoewel het natuurlijk heel jammer is dat de poging van vandaag is gesneuveld, zijn wij ontzettend blij met en trots op dit resultaat. Dit geeft de bekendheid van waterstof als brandstof bij het grote publiek hopelijk een duw in de goede richting.”

Het Formula Zero Team Delft houdt zich al sinds 2007 bezig met het ontwikkelen van waterstoftechnologie.

Vraag hier uw gratis offerte aan voor zonnepanelen (Advertorial)

Waterstofracewagen

In de brandstofcel van de waterstofracewagen reageren waterstof en zuurstof met elkaar. De aandrijving is elektrisch, maar de raceauto wekt de elektriciteit aan boord zelf op door waterstofgas in een brandstofcel om te zetten. Het grote voordeel hiervan is dat je geen batterijen hoeft op te laden, zoals bij een batterij-elektrische auto.

De komende jaren wil het team de strijd aangaan met racewagens met een verbrandingsmotor, met als eerstvolgende doel het winnen van de sportklasse van de Supercar Challenge op de Gamma Racing Day 2016.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!