Toyota onthult concept waterstofbus Sora

Toyota heeft de waterstofbus Sora gepresenteerd. De bus komt in 2018 in productievorm op de Japanse markt. Naar verwachting gaat het hierbij om ruim 100 exemplaren.

De waterstofbussen zullen vooral in Tokio en omgeving ingezet worden, in aanloop naar de Olympische en Paralympische Spelen van 2020 die hier plaatsvinden. Hiervan is Toyota sponsor.

Toyota ontwikkelde de Sora met 2 belangrijke doelstellingen in het achterhoofd: het zo goed mogelijk benutten van de eigenschappen van de brandstofceltechnologie en het verhogen van het comfort voor de reizigers. De Sora is uitgerust met het Toyota Fuel Cell System (TFCS) van Toyota’s waterstofauto Mirai. De passagiersbus heeft een CO2-uitstoot van 0.

De Sora is uitgerust met een stroomvoorzieningssysteem met een energiecapaciteit en vermogen van respectievelijk 235 kilowattuur en 9 kilowatt. Hiermee kan de bus fungeren als een externe energiebron, bijvoorbeeld na een natuurramp.

De Sora biedt plaats aan maximaal 79 inzittenden: 22 zitplaatsen, 56 staanplaatsen en 1 chauffeursplaats.