Vervoersbedrijf Amsterdam start aanbesteding elektrische bussen

De gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en GVB zijn de aanbesteding gestart voor elektrische bussen in Amsterdam. Vanaf 2020 rijden in Amsterdam de eerste elektrische GVB-bussen. De lijnen 15, 22 en 36 krijgen de primeur. De elektrische bussen worden geladen door middel van opportunity charging.

In totaal gaat het om de eerste 31 elektrische bussen, met optie tot 69 extra, met bijbehorende laadinfrastructuur voor Amsterdam te kopen. De elektrische bussen vervangen de capaciteit van 28 Citaro dieselbussen en moeten vanaf 2020 instromen.

Voor Amsterdam zijn 2 systemen onderzocht die inpasbaar en haalbaar lijken. In Motion Charging (IMC) en Opportunity Charging (OC). Voor deze eerste lichting volledige uitstootvrije (zero-emissie) bussen is gekozen voor de techniek van Opportunity Charging. Bussen met deze techniek laden hun batterijen stilstaand op in de garage en worden tussentijds bijgeladen via een laadhub. Deze techniek is voor de termijn waarop de bussen nodig zijn, haalbaar, betaalbaar en inpasbaar voor Amsterdam. Dit wil niet zeggen dat OC de standaard wordt voor elektrische bussen in Amsterdam. Bij elke nieuwe lichting wordt opnieuw bekeken wat de meest wenselijke en haalbare variant is voor de stad.

De nieuwe elektrische bussen worden ingezet op lijnen 15, 22 en 36 (eindpunt Sloterdijk). Station Sloterdijk wordt de zogenaamde ‘laadhub’ waarbij het batterijpakket van de bussen door middel van een snellader bijgeladen wordt. GVB Garage West fungeert als nachtstalling waarbij het batterijpakket door middel van een langzaamlader geladen wordt. Door met deze lijnen te rijden, kan gebruik gemaakt worden van 1 laadhub, en daarnaast rijdt lijn 22 over de Prins Hendrikkade. Dit is het knelpunt in de stad waar de wettelijk toegestane grenswaarden voor de luchtkwaliteit worden overschreden.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!