Dagelijkse routine vraagt om slim laden van elektrische auto

‘Range anxiety’, oftewel de angst om onderweg met een lege accu te stranden, is een bekend begrip. Echter houdt het geen rekening met de dagelijkse realiteit. Infeite brengen Nederlanders gemiddeld 1,5 uur per dag op de weg door. Alles watje wilt, is een slim systeem dat het opladen aan jouw planning kan aanpassen,zodat je elektrische auto klaar is als je hem nodig hebt.

Door Bill Bakolas | Technology and Innovation Manager Cohere Energy Solutions | In samenwerking met EnergieExpert, de online community voor wie werkt in, met of voor de energiesector.

Elektrische auto's laden op bij een oplaadstation op zonnepanelenGroter en sneller is niet per se beter

Sceptici noemen ‘range anxiety’ als de belangrijkste factor die de groei van elektrisch rijden belemmert. Daarop stellen bedrijven op hun beurt voor om gebruik te maken van grotere accu’s met voldoende capaciteit om door het hele land te rijden.

Uiteindelijk zal elke accu leeg raken. Dit leidt tot de vraag hoe snel je weer kunt opladen. Dat is echter niet zo eenvoudig. En hoe groter de accu, des te groter het probleem, omdat je te veel kWh in te korte tijd moet aanvullen. Dit vraagt om elektrische verbindingen met een hoog vermogen. Hier gaat het vaak allemaal mis, als de angst voor een te kleine actieradius mensen laat kiezen voor oplossingen van een veel te grote omvang, met veel te veel vermogen. Op dit moment staan er in diverse steden snellaadstations van 50 kW of meer, die netbeheerders nachtmerries bezorgen.

Begrijp mij nu niet verkeerd, ik ben absoluut niet tegen snelladen. Wat ik zeg, is dat we de neiging hebben om zo overmeesterd te worden door onze angst voor een te kleine actieradius, dat we onze echte oplaadbehoeften compleet negeren. Er is immers geen goede of slechte laadmethode, het hangt af van je behoefte.

Wat zijn onze echte laadbehoeften?

Veel mensen verwarren een grotere accu met grotere laadbehoeften. De realiteit is dat Nederlanders per dag gemiddeld 22 km naar hun werk rijden. Dat zal niet veranderen, zelfs al zouden we allemaal een Tesla met 85 kWh kopen. Een grotere accu betekent alleen dat je niet zo vaak oplaadt (bijvoorbeeld een of twee keer per week in plaats van om de dag).

Of dat je je accu elke dag een beetje bijvult (bijvoorbeeld van 60 tot 80 procent) om de kWh aan te vullen, die je hebt verbruikt. Alleen als je in Maastricht woont en in Groningen werkt, zou je elke dag 85 kWh opnieuw moeten laden. Of misschien als je je Tesla meeneemt voor een rit op een circuit en er het uiterste van vraagt. Maar als je geen Michael Schumacher heet, is dat zeker niet je dagelijkse routine.

We zijn allemaal gewoontedieren. Je auto zal dus de meeste dagen 8 uur bij het kantoor en ‘s nachts bij je huis stilstaan. De oplaadsnelheid hoeft niet meer te zijn dan “belachelijk langzaam”. Natuurlijk verbreek je zo af en toe je dagelijkse routine. Met een slim systeem in je meterkast, verbonden aan het laadpunt, kun je het opladen aanpassen aan je planning, zodat je elektrische auto klaar is, als je hem nodig hebt. Doordat dit systeem gebruikmaakt van intelligente software kunnen meerdere elektrische auto’s geladen worden zonder grote investeringen in de netaansluiting.

Slim, niet per se snel opladen, is meer dan voldoende om in je dagelijkse laadbehoeften te voorzien. Snel opladen is er voor je gemoedsrust, als je daar behoefte aan hebt, maar geef toe, je hoeft niet elke dag snel op te laden.

Wat levert het op?

Een particulier of klein bedrijf kan met slim laden ongeveer 70 euro per maand en de eenmalige aansluitingskosten van 130 euro besparen. Dit is wat een verzwaring van de elektriciteitsaansluiting zou kosten. In werkelijkheid kunnen de eenmalige kosten oplopen tot 1.600 euro, als de lokale transformatorverbinding ook geüpgraded moet worden. Maar de voordelen houden hier niet op.

Slim laden heeft als bijkomend voordeel dat de CO2-uitstoot vermindert. De impact op het klimaat zou beslist minder zijn, als Nederlanders voor hun dagelijkse transportbehoeften elektrisch zouden rijden. Een miljoen elektrische auto’s in Nederland zou de CO2 -uitstoot met 1,5 tot 2,3 miljoen ton per jaar verminderen. Met slim laden zal dat oplopen tot 2,9 miljoen ton per jaar. Let wel, dit is het geval als stroom afkomstig is van installaties met fossiele brandstof. Je kunt je voorstellen hoe veel groter het milieuvoordeel is, als duurzaam opgewekte stroom in plaats fossiele brandstoffen wordt  gebruikt!

Hoe zit het met de vakantie?

Maar hoe doe je dat dan in je zomervakantie, als je naar Frankrijk of Italië wilt rijden? Met de caravan? Houd voor ogen dat dit niet de dagelijkse realiteit is, het gebeurt slechts een of twee keer per jaar. Maar dan heb je zeker snel laden nodig. Het verschil is dat die snelladers strategisch geplaatst zouden worden buiten de steden, bij benzinestations langs de snelweg, waar het goedkoper is om een netwerkverbinding met hoog vermogen te bouwen en het gemakkelijker is om deze te beheren.

Zelfs als je je Tesla S deze zomer krijgt, rijd er dan nog niet mee naar de Middellandse Zee. Estland is al gestart, maar het duurt nog even voor een netwerk van snelladers in de rest van Europa is uitgerold. Er zijn echter alternatieven die je kunt gebruiken tot het zo ver is. Koop je bijvoorbeeld een nieuwe i3 , dan stelt BMW een vervangende benzineauto voor je vakantiereis ter beschikking.Elek

Samengevat, snelladen zou er alleen moeten zijn als een pilletje tegen ‘range anxiety’. Voor bestuurders van elektrische auto’s, die lange stukken op de snelweg rijden. De rest moet gewoon kalm blijven en slim laden!

Wilt u reageren? Klik hier 

Foto copyright:  Mariordo

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!