Elektrische infrastructuur beperkt groei elektrisch rijden

Er is niks mis met het gelijktijdig laden van twee elektrische auto’s in een wagenpark. Maar met 20 auto’s wordt dat al een heel ander verhaal.

Door Bill Bakolas  | Technology & Innovation Manager bij Cohere Energy Solutions | In samenwerking met EnergieExpert, de online community voor wie werkt in, met of voor de energiesector.

Oplaadpalen in het centrum van AmsterdamToegegeven, het zal nog wel zo’n twee jaar duren tot er wagenparken met zoveel elektrische auto’s zijn, maar als we ons er nu niet op voorbereiden, zijn er binnenkort meer elektrische auto’s dan het netwerk aan kan. In dat opzicht kan de bestaande infrastructuur voor elektrische auto’s zelfs een belemmering voor de groei van elektrisch rijden worden. Wat is de oplossing? Niet laden, maar slim laden!

‘Da’s handig!’

Laat ik een voorbeeld van slim laden geven, dat de meesten van u wel zullen herkennen. Stel u kijkt uit het raam naar een lege parkeerplaats op uw werk. Het is acht uur ‘s ochtends en de parkeerplekken raken snel vol. U ziet een collega arriveren, die onlangs een Leaf of Ampera heeft aangeschaft. Hij parkeert op een plek voor elektrische auto’s en sluit zijn auto aan op de laadpaal. U denkt: da’s handig! Laden terwijl je auto geparkeerd staat. Net als de meer dan vijfduizend mensen die in 2012 in Nederland een elektrische auto hebben gekocht, overweegt u waarschijnlijk om ook een aan te schaffen.

Wanneer u daadwerkelijk een elektrische auto koopt, heeft u ook een parkeerplaats met laadpaal nodig. Als duurzaamheid voor u een belangrijk thema is, denkt u: ‘Fantastisch. Dat zou iedereen moeten doen!’ U denkt verder: ‘… En dan? Wat als iedereen elektrisch zou rijden? Waaraan moet de vereiste infrastructuur op de parkeerplaats dan voldoen?’

Maak het distributienetwerk intelligent 

Je hoeft geen deskundige te zijn om te beseffen dat je er niet komt met het reserveren van parkeerplaatsen en die voorzien van een laadpaal. Elke laadpaal trekt stroom uit het elektriciteitsnet. Natuurlijk is er een grens voor de hoeveelheid die het net kan leveren en dus ook voor de hoeveelheid laadpalen die er op aangesloten kunnen worden. Hoe dan ook, twee auto’s vormen voor de meeste installaties geen probleem, maar probeer 20 auto’s tegelijkertijd op te laden en je komt er snel achter dat dat onmogelijk is. 

Als elke laadpaal 16 A opneemt, nemen 20 auto’s in dezelfde tijd zo’n 320 A op. Dat is zelfs voor een driefaseninstallatie met 112 A per fase, die er bij elke basislast bijkomt, veel meer dan de aansluiting van een standaardgebouw aan kan. Het opschalen van de aansluiting naar meer dan 3 x 80 A is een kostbare zaak. Bovendien is opschalen geen wondermiddel. In plaats daarvan moeten we het elektriciteitsdistributiesysteem intelligent maken. Hier komt slim laden om de hoek kijken.

Vier parameters

Slim laden werkt als volgt: laat het systeem niet alleen beslissen wanneer met het laden van elke auto begonnen moet worden, maar ook hoeveel vermogen te gebruiken. Dit kan door de vier volgende parameters te analyseren:

  1. de voorkeuren van de bestuurder (bijvoorbeeld parkeerduur, af te leggen afstand tussen wonen en werken, etcetera)
  2. de status van de auto (laadniveau en capaciteit van de accu, resterende oplaadtijd)
  3. de elektrische infrastructuur (maximaal vermogen, piek- en basisvraag)
  4. de weersvooruitzichten in verband met de verwachte productie van duurzaam energie (zonne- en windenergie).

Een bestuurder van een elektrische auto hoeft alleen maar zijn/haar mate van flexibiliteit vast te leggen door een paar eenvoudige gegevens op te geven, bijvoorbeeld met de smart phone. Vervolgens analyseert het systeem voortdurend de verzamelde gegevens en berekent een oplaadschema per auto. Op deze manier hoeven niet alle auto’s tegelijkertijd opgeladen worden, waardoor het vereiste maximale vermogen aanzienlijk verminderd wordt.

Meer auto’s en sneller opladen 

Conclusie: door middel van slim laden kan de bestaande infrastructuur tot haar volle vermogen worden gebruikt zonder dat ze met veel geld opgewaardeerd moet worden. Hiervan profiteren uiteindelijk alle aspecten van het elektriciteitsnet, van productie en transport tot distributie. Anders gezegd, er kunnen meer elektrische auto’s sneller opgeladen worden – thuis, op het werk of op elk openbaar wagenpark – en tegelijkertijd vermindert de druk op het net.

Op dit moment bundelen bedrijven binnen de energie, ICT en infrastructuur sectoren hun krachten voor de ontwikkeling van slim laden. Toegegeven, er wordt al lang uitgekeken naar de implementatie van smart grids, maar door huidige trends die tot 2015 een slordige 4,7 miljoen oplaadpunten wereldwijd voor elektrisch rijden voorzien, zal de industrie daar sneller op in moeten spelen. Ik geloof echter dat systemen voor slim laden al vóór 2015 op de markt zullen verschijnen. Daar zal de snel opkomende sector voor oplaadinfrastructuur voor zorgen. Echter niet zonder hulp.

Innovatie is een complexe klus

Voor grote bedrijven is innovatie een complexe klus, zoals we weten. Zelfs het eenvoudigste nieuwe idee vindt maar met moeite zijn weg uit het labyrint van stevig afgebakende praktijken. Besef dan maar eens hoeveel moeilijker dat is voor structurele innovaties die ook nog eens van een paradigmaverschuiving afhankelijk zijn.

Startende bedrijven bieden – aan de andere kant – een vruchtbare voedingsbodem voor het opzetten en kweken van pilotprojecten. Zodra die opgericht zijn, moeten onderzoekers en deskundigen erbij betrokken worden, maar moeten vooral managers de technologische hype zien bij te benen.

Wilt u reageren? Klik hier

Foto copyright: Groene Courant

41 gedachten over “Elektrische infrastructuur beperkt groei elektrisch rijden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!