Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor energie (opinie)

Het is zover, de kabinetsformatie is rond en er is een regeerakkoord. Wat is er van alle lobbies op energiegebied in het regeerakkoord terechtgekomen en welke maatregelen uit het Kunduz-akkoord zijn komen te vervallen?

Door Roald Mastrigt van | RWE- COP-E Steuerung Erzeugung Konzern | In samenwerking met EnergieExpert, de online community voor wie werkt in, met of voor de energiesector.

Henk Kamp, de nieuwe minister van Ecomische ZakenDe tekst van het regeerakkoord geeft weinig duidelijkheid over het nieuwe, Nederlandse energiebeleid. Uitspraken als “optimale mix” en ”mogelijk ook de leveranciersverplichting en bijmengverplichtingen” laten zien dat nog niet alle keuzes zijn gemaakt. Daarnaast is het opvallend is dat er niets wordt vermeld over de kolenbelasting voor elektriciteitsopwekking. Verder is het met SDE+ en Green Deals vooral meer hetzelfde. Behalve dat er nu ineens wel sprake van is om offshore wind te stimuleren.

Continuïteit en samenhang

De belangen tussen de verschillende partijen en de hoeveelheid aan partijen lopen zo uiteen, dat er blijkbaar niet tegenaan te polderen is. Met als resultaat dat het overkoepelend belang is volledig ondergesneeuwd door alle deelbelangen.

Terwijl de Sociaal-Economische Raad (SER) in een advies aan Maxime Verhagen heeft gesteld dat gebrek aan continuïteit en samenhang in beleid een oorzaak is van achterblijvende investeringen in duurzame energie, energiebesparing en CO2-reductie. Den Haag verwart continuïteit met continu zwalken. Maar de verschillende lobbyisten kunnen tevreden zijn: alle deuren staan open, er is nog niks verloren en ze kunnen voorlopig nog aan de bak.

Klimaat- en energiedoelen vragen om Europese samenwerking en afstemming

Met de ambitieuze doelstellingen in het regeerakkoord zou het kabinet er verstandig aan doen eens goed om zich heen te kijken. Het Planbureau voor Leefomgeving stelde recent dat een gericht stimuleringsbeleid en samenwerking tussen de verschillende, via interconnector verbonden, landen kosteffectiever is en tot sneller resultaat leidt. Hoewel er een gezamenlijk doel in Brussel is afgesproken aangaande de CO2-emissie, verschillen de maatregelen en resultaten per land enorm. Ook daar is veel van te leren.

Kamp moet kiezen

De nieuwe minister van Economische Zaken kan de ruimte, die het regeerakkoord biedt, aangegrijpen om een degelijk energiebeleid neer te zetten. Voor de verkiezingen beloofden de energiewoordvoerders van de politieke partijen immers dat ze een gezamenlijk energieakkoord wilde opstellen. En de SER heeft in haar advies al gesolliciteerd om als bruggenbouwer tussen de belanghebbenden op te treden.

Of misschien moet Kamp gewoon eens eigenwijs zijn, niet polderen, gewoon keuzes maken en de rit van vier jaar volmaken. Zou zomaar een enorme stap voorwaarts in het beleid kunnen zijn.

Ik wens de nieuwe minister veel wijsheid toe.

Wilt u reageren? Klik hier

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!