Vormvrijheid van elektrische auto: kans voor Apple?

De eerste conceptonderwerpen van de iPhone in 2006, gemaakt door Apple-fans, waren feitelijk allemaal een iPod met een numeriek of qwerty-toetsenbord. Soms zelfs met de karakteristieke draaischijf.

Door Michael Coussement | Managing Director Cohere Energy Solutions | In samenwerking met EnergieExpert, de online community voor wie werkt in, met of voor de energiesector.

Uiteindelijk was de iPhone een echte ‘black swan’: een verrassing met een grote impact, die achteraf gezien logisch en te verwachten was volgens de theorie van Nassim Nicholas Taleb. Waarom kunnen mensen zich toch moeilijk voorstellen hoe een echt innovatief product eruit gaat zien?

Voor de elektrische auto geldt hetzelfde. Iedereen refereert zijn toekomstige beeld van een elektrische auto aan iets wat hij of zij op dit moment al kent; een veredelde versie van de Ford Model-T.

Tesla Model S

De nieuwe Tesla Model S ziet er dan ook uit als een “gewone” auto. Met in de voorbak ruimte voor je golfclubs en een “handige” kreukelzone voorin.

Ik denk dat zij het ontwerp zo gelaten hebben, omdat er nog grote slagen gemaakt moeten worden in de maatschappelijke acceptatie van de elektrische auto.

Te veel verandering aan een auto zou de acceptatie niet ten goede komen. Daarnaast hebben de regelgevers van de wereld de veiligheidseisen gebaseerd op de randvoorwaarden van een auto met verbrandingsmotor.

Vormvrijheid biedt kans voor nieuwe automakers

Maar bedenk je het volgende; de nieuwe Tesla Model S heeft een batterij van ongeveer 15cm dik verwerkt in de bodemplaat. De elektromotoren zijn verwerkt in de wielen, waardoor er voorin dus geen motorblok nodig is. Een elektromotor kan veel hogere toeren aan en heeft dus geen versnellingsbak nodig. Door ‘drive-by-wire’ techniek heb je in principe zelfs geen mechanische verbinding nodig tussen stuur en wielen.

Dit is een basisplatform voor een elektrische auto. Alles daarboven is vrij van vorm en creëert veel mogelijkheden om te voorzien in nu nog latente gebruikersbehoeften. Ik zie bijvoorbeeld een markt ontstaan voor nieuwe automakers die een eigen auto ontwikkelen op basis van dit model.

iCar?

Toen de eerste GSM’s in Nederland geïntroduceerd werden, wisten de Nokia’s en de KPN’s van deze wereld ook niet hoe de telefoons van de toekomst er precies uit zouden zien. Maar ze wisten wel dat er grote potentie was en dat zij, met de realisatie van een infrastructuur, innovatie bij productontwerpers in de hand zou werken.  

Met de komst van de iPhone werd een compleet nieuwe markt van Apps en randproducten gecreëerd, waarin ruimte is ontstaan voor een gigantische hoeveelheid aan nieuwe ondernemers. Ook de elektrische auto’s, die nu op de markt zijn, bieden de ruimte om nieuwe online diensten via API’s aan te sluiten. Van een social media navigatiesysteem die je vertelt waar je het lekkerste ijsje kunt halen tot een pakketservice die tegen betaling jouw achterbak gebruikt als tijdelijke opslag.

Ik heb geen idee hoe de elektrische auto er over 10 jaar uit zal zien. Maar ik weet wel dat als we de Apple-ontwerpers en app-bouwers van deze wereld het platform en de benodigde infrastructuur bieden, we zeker aangenaam verrast zullen worden over de producten die ze zullen leveren.

Wilt u reageren? Dit kan op www.energieexpert.nl

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!