2getthere: zelfrijdende ParkShuttle gaat in Randstad op openbare weg rijden

De parkShuttle van 2getthere in Capelle aan den IJssel wordt de komende jaren getransformeerd tot ’s werelds eerste zelfrijdende vervoerssysteem dat gebruikmaakt van de openbare weg, zonder veiligheidsbestuurder of steward.

Capelle aan den IJssel wil hiermee de regionale bereikbaarheid verder vergroten. Nederland heeft hiermee volgens de betrokken partijen een wereldprimeur in handen omdat nergens ter wereld autonome voertuigen op de openbare weg rijden.

Vanaf 2019 moet de eerste fase van het nieuwe systeem operationeel zijn. Daarvoor hebben de gemeente Capelle aan den IJssel, De Verkeersonderneming en technologieleverancier 2getthere  een overeenkomst getekend. Het nieuwe systeem zal tevens het eerste systeem zijn dat moet gaan voldoen aan de vergunningscriteria in de nog aan te nemen ‘Experimenteerwet zelfrijdende auto’.

De Parkshuttle tussen metrostation Kralingse Zoom en het Rivium is het eerste stedelijke autonome vervoersysteem in Nederland en overigens al sinds 1999 in gebruik. Inmiddels hebben ruim 6 miljoen reizigers van het systeem gebruikgemaakt. De gemeente Capelle aan den IJssel en 2getthere hadden al langere tijd de ambitie om het systeem te vernieuwen en de route via bestaande openbare wegen uit te breiden.

Die ambitie wordt nu realiteit: 2getthere gaat 6 nieuwe shuttlevoertuigen leveren (GRT’s) die circa 500 reizigers per uur per richting kunnen gaan vervoeren. Die zullen vanaf zomer 2019 operationeel worden op het huidige traject. Vanaf 2020 zal dit traject worden doorgetrokken over de openbare weg tot aan de Rotterdamse Van Brienenoordbrug, waar reizigers kunnen overstappen op de Waterbus. De Waterbus verbindt de Drechtsteden (red. Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht) met Rotterdam, waar reizigers tevens toegang krijgen tot het Rotterdamse metronetwerk.