Amerikaanse onderzoekers maken ‘per ongeluk’ batterij die mensenleven meegaat

UTRECHT – Onderzoekers van de University of California uit het Amerikaanse Irvine hebben een batterij gemaakt die een mensenleven mee kan gaan.

De meeste batterijen gaan maar 5.000 tot 7.000 cycli, het volledig verbruiken en weer opladen van een batterij, mee.

Maar de wetenschappers van UC Irvine wisten een accu te ontwikkelen die is getest tot 200.000 cycli zonder capaciteitsverlies.

Ze schrijven erover in het wetenschappelijke tijdschrift American Chemical Society’s Energy Letters.

Voor de batterij gebruikten de uitvinders nanodraden, die duizendmaal dunner zijn dan menselijke haren. Wetenschappers gebruiken al langer nanodraden in accu’s, maar het materiaal is op termijn erg broos.

Gouden nanodraad

De wetenschappers wisten dit probleem op te lossen door gebruik te maken van een gouden nanodraad in een omhulsel van mangaandioxide. Het geheel wordt omhuld door een electrolyt gemaakt van plexiglas gel.

Onderzoeker Reginald Penner geeft aan dat de doorbraak werd behaald door simpelweg iets te proberen. Onderzoeker Mya le Thai pastte de gel toe.

Gestoord

“Ze ontdekte dat simpelweg door deze gel te gebruiken ze de batterijen honderdduizenden keren kon gebruiken zonder verlies van capaciteit”. aldus Penner. “Dat was gestoord omdat normaliter deze dingen dramatisch verslechteren na maximaal 5.000, 6.000 of 7.000 cycli.”

De onderzoekers wilden eigenlijk een batterij ontwikkelen die niet gebruikmaakte van een geleidende vloeistof die de batterij ook brandbaar zou maken. De gel moest hiervoor zorgen, maar bleek dus als bijkomend voordeel te hebben dat de batterij ook langer meegaat.