Blu-ray met film Jacky Chan verhoogt efficiëntie zonnecel

AMSTERDAM – Door een patroon te gebruiken dat te vergelijken is met een blu-ray disc hebben wetenschappers in de Verenigde Staten het rendement van een zonnecel met 21,8 procent verbeterd.

Blu-ray
©: Wikipedia Creative Commons/Andreas -horn- Hornig

Dit meldt de Northwestern University. Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke journaal Nature Communications.

De specifieke inhoud van een disc maakt niet uit. Of nou Police Story 3: Supercop, een film van Jacky Chan, en de cartoon Familiy Guy gebruikt wordt, beide werken evengoed.

“We hadden al verwacht dat blue-ray discs mogelijk zouden werken in het verbeteren van zonnecellen en, tot onze verbazing, we zagen dat de bestaande patronen al erg goed zijn”, aldus onderzoeker Jiaxing Huang.

‘Onbewust ons werk gedaan’

“Het is alsof elektrische ingenieurs en computerwetenschappers die blu-raytechnologie hebben ontwikkeld al onbewust ons werk hebben gedaan.”

“We zagen dat een willekeurig patroon of textuur beter werkt dan geen patroon, maar het patroon van een blue-ray disc werkt het beste van allemaal”, legt Huang uit. “Toen vroeg ik me af, ‘waarom werkt dit?’ Als je het niet begrijpt, is het geen goede wetenschap.”

Blu-ray discs hebben een hogere datadichtheid dan dvd’s of cd’s en het patroon van 0s of 1s op de discs, dat in de laatste decennia is geperfectioneerd, voorziet in het juiste oppervlakte om de lichtabsorptie en prestaties van zonnecellen te verbeteren.

Verschillende genres

De wetenschappers gebruikten verschillende films, variërend van drama’s tot documentaires en alle films werkten evengoed.

De onderzoekers benadrukken dat zij de oppervlaktes gebruikte op zonnecellen van polymeren, zogenaamde organische zonnecellen, maar dat ze verwachten dat de methode ook op andere soorten zonnecellen zal werken.

Lees hier meer over de ontdekking