Easyjet gaat hybride waterstofsysteem testen bij vliegtuig

UTRECHT – Easyjet heeft plannen aangekondigd om een hybride waterstofsysteem te gaan testen op vliegtuigen. 

Het principe is hetzelfde als een regeneratief remsysteem zoals sommige auto’s hebben. De energie die vrijkomt bij het remmen wordt gebruikt door de brandstofcel om de batterijen op te laden.

Deze energie kan op een later tijdstip weer worden gebruikt. Zelfs het water dat als bijproduct vrijkomt in het proces wordt gerecycled in het watersysteem van het vliegtuig. 

Brandstofkosten

De luchtvaartmaatschappij denkt dat de energie die wordt gererycled de brandstofkosten van een vliegtuig tijdens het taxiën met 4 procent kan laten dalen. 

Easyjet verwacht hiermee jaarlijks ongeveer 50.000 ton brandstof per jaar te kunnen besparen met een lagere CO2-uitstoot als gevolg. 

Het bedrijf ontwikkelde het plan in samenwerking met Cranfield University. De partijen gaan 3 jaar met elkaar samenwerken. Een ander idee is om de vleugels dynamisch te maken zodat ze tijdens de vlucht van vorm veranderen. 

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!