Eerste elektrische autoveerboot ter wereld in gebruik genomen

AMSTERDAM – in Noorwegen is de eerste elektrische autoveerboot in gebruik genomen. Scheepsbouwer Fjellstrand heeft met behulp van Siemens de veerboot gemaakt.

De boot verbruikt per trip ongeveer 150 kilowattuur. Exploitant Norled bezuinigt hierdoor 60 procent op de brandstofkosten.

De boot wordt voortgestuwd met lithiumion accu’s die worden opgeladen met stroom uit waterkrachtcentrales. Het vermogen van de accu’s komen overeen met de energie van 1.600 gemiddeld autoaccu’s.

Het verbruik van de Norled-veerboot bedraagt circa twee miljoen kWh per jaar. Een conventioneel dieselveer heeft een verbruik van minimaal een miljoen liter dieselbrandstof per jaar, met een kooldioxide-uitstoot van 570 ton en een stikoxide-uitstoot van 15 ton.

Doel is alle veerboten langs de Noorse kust volledig emissieloos te maken. Op tenminste nog 50 trajecten kunnen schepen met accuaandrijving worden ingezet.

Zwakke elektriciteitsnet

Vanwege het relatief zwakke elektriciteitsnet in de regio hebben Siemens en Norled besloten gebruik te maken van drie accupakketten: één aan boord en één als tussenopslag in elk van beide havens.

Deze eenheden van 260 kWh voorzien de veerboot tijdens de wachttijd van elektriciteit. Vervolgens wordt de afgegeven energie langzaam vanuit het elektriciteitsnet aangevuld totdat het schip terugkomt om passagiers af te zetten en opnieuw in te laden.

De oplaadstations bevinden zich in kleine gebouwtjes, ongeveer zo groot als een krantenkiosk. Gedurende de nacht, wanneer de veerboot niet in gebruik is, worden de accu’s op het schip direct vanuit

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!