Groningen, ProRail en Arriva starten proef met zelfrijdende trein

De provincie Groningen gaat dit najaar samen met ProRail en Arriva een proef doen met een gedeeltelijk zelfrijdende trein. Het gaat om de zogeheten Automatic Train Operation (ATO-)techniek.

Tijdens de proef is er nog wel een machinist in de trein. De techniek neemt een gedeelte van de taken van de machinist over. De proef wordt dit najaar uitgevoerd op het traject Groningen – Zuidhorn.

Met de proef willen de partijen onderzoeken hoe deze ontwikkelingen op het gebied van autonoom vervoer een duurzame oplossing kunnen bieden voor de groei op het spoor. De proef wordt uitgevoerd op het ATO-systeem niveau 2. Hierbij wordt de machinist ondersteund met een soort van smartcruisecontrol. De verwachting is dat treinen hierdoor dichter op elkaar kunnen rijden, waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Het energieverbruik daalt omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder hoeven te stoppen.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!