Infrarood licht wordt efficiënter geoogst met Groningse ontdekking

AMSTERDAM – Groningse onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en stichting FOM hebben een ontdekking gedaan waardoor zonnecellen efficiënter infraroodstraling in zonlicht kunnen opvangen. Zonnepanelen kunnen hierdoor een stuk efficiënter worden.

De wetenschappers claimen een methode genaamd ‘upconversie’ verbeterd te hebben. Met speciale moleculen kan het proces maar liefst 3300 keer worden versterkt.

"Er bestaan anorganische materialen, gemaakt van zeldzame aardmetalen, die dit upconversie proces kunnen bewerkstellingen", legt hoogleraar Kees Hummelen, leider van de FOM-focusgroep 'Next generation organic photovoltaics' uit.

Conversieratio van zonnepanelen

"Maar deze materialen absorberen zelf erg weinig infrarode fotonen. Daarom hebben we er organische moleculen aan gekoppeld die deze fotonen opvangen en de energie doorgeven aan het upconversiemateriaal.”

Verbetering van deze upconversie heeft de potentie om de conversieratio van zonnepanelen fors te verbeteren. De helft van al het zonlicht dat op aarde valt is infrarood licht.

Volgens Hummelen kan het proces nog beter. "Ook met onze antennes vangen we nog steeds maar een beperkt deel van het infrarode licht op. Daar valt nog winst te behalen.”