Interesse Nederlanders voor smart home neemt ondanks stijgende bekendheid af

Van de Nederlandse consumenten kent 60 procent smart homes als concept. Dat is een toename ten opzichte van 2017 toen dit 51 procent was. Ondanks de stijgende bekendheid is de interesse voor smart home afgenomen vergeleken met vorig jaar.

De meest recente gegevens van GfK laten zien dat 49 procent van de Nederlanders aangeeft geïnteresseerd of zeer geïnteresseerd te zijn in smart home, een afname ten opzichte van vorig jaar toen dat 59 procent was. Verder blijft 30 procent neutraal – wat mogelijkheden biedt voor fabrikanten om deze groep te overtuigen – en 21 procent beweert geen interesse te hebben. De categorieën waarvoor consumenten de meeste interesse hebben zijn slimme producten als verlichting, energie en beveiliging.

De door Nederlandse consumenten meest genoemde voordelen van smart home-oplossingen blijven gemak (41 procent) en de mogelijkheid om energie te besparen, dit ligt echter wel 6 procent en 5 procent lager dan vorig jaar. Daarnaast zijn voordelen zoals apparaten overal kunnen bedienen (ook buitenshuis, 9 procent afname ten opzichte van vorig jaar) en een verhoogd gevoel van veiligheid (2 procent hoger dan vorig jaar) belangrijk.

De kosten blijven de belangrijkste barrière om smart home-oplossingen aan te schaffen (41 procent), hoewel dit significant lager is dan vorig jaar, met 51 procent. Overige barrières die zijn toegenomen betreffen zorgen over het hacken van apparaten en privacy – beide worden genoemd door meer dan een derde van de consumenten.

Ontvang de nieuwsbrief van Groene Courant!