‘Introductie zelfrijdende auto vraagt om striktere regelgeving’

Overheden zullen met strengere regelgeving moeten komen om zelfrijdende auto’s veilig de openbare weg op te laten gaan. Daarmee kunnen ze de introductie van autonome voertuigen versnellen. Dat stelt het Utrechtse 2getthere, actief in autonome vervoersoplossingen, in de whitepaper Veiligheid in Autonoom Vervoer. Volgens de whitepaper moeten overheden hogere eisen stellen aan zowel de verkeersveiligheid, de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van de voertuigen, als aan de inrichting van de openbare ruimte waar deze ingezet worden. Deze strengere eisen leiden volgens het bedrijf waarschijnlijk tot een ‘shake out’ in de markt van fabrikanten van zelfrijdende voertuigen.

De zelfrijdende auto verlaat steeds vaker de ‘testomgeving’ om de openbare weg op te gaan. Dit leidt echter ook vaker tot ongelukken. Om de veiligheid van de passagiers te kunnen garanderen, zullen overheden volgens 2getthere nadere eisen moeten gaan stellen aan de aanbieders van autonome voertuigen. Dit betekent in de praktijk dat er een veiligheidsniveau gedefinieerd moet worden, waar fabrikanten eerst op papier en daarna in een testomgeving aan moeten voldoen. Daarbij moeten onafhankelijke partijen het ontwerp van de autonome voertuigen testen op verkeersveiligheid. Zij moeten daarnaast ook de omgeving en situatie toetsen, waarin ze ingezet worden.

Volgens de whitepaper is een stapsgewijze inzet van zelfrijdende voertuigen op de openbare weg de meest logische manier om autonoom vervoer te introduceren, waarbij de veiligheid van inzittenden en de omgeving kan worden gegarandeerd. De experts van 2getthere refereren daarbij aan de manier waarop zelfrijdende voertuigen nu al succesvol worden ingezet in meer of minder gecontroleerde omgevingen, zoals vliegvelden, campussen en pretparken. De eerste stap is volgens het bedrijf om de zelfsturende voertuigen in relatief gecontroleerde omgevingen in te zetten, waarbij het aantal mogelijke interacties met ander verkeer en de complexiteit daarvan kan worden gelimiteerd. Volgens 2getthere zal het nog meer dan 10 jaar duren voordat de autonome auto daadwerkelijk het straatbeeld gaat bepalen.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!

Afmelden voor de nieuwsbrief is te allen tijde mogelijk.