Klimaatverandering gevaar voor steenkoolcentrales

AMSTERDAM – Klimaatverandering blijkt ook een risico voor kern- en steenkoolcentrales. Klimaatverandering zal water warmer maken en zo wordt het moeilijker om centrales af te koelen.

Uiteindelijk gaat dit zorgen voor meer stroomuitvallen bij energiecentrales in de Verenigde Staten en in Europa, zo denkt een team van onderzoekers, onder wie Michelle van Vliet van de Universiteit van Wageningen. Maandag is de studie hierover gepubliceerd in tijdschrift Nature Climate Change.

Kerncentrales en steenkoolcentrales hebben koeling nodig om te zorgen dat ze niet oververhit raken. Hier wordt vaak water uit rivieren voor gebruikt, maar nu voorspellen wetenschappers een verwarming van het water en een lagere waterstand in rivieren door klimaatverandering.

Capaciteit

De onderzoekers denken dat de capaciteit van deze centrales tussen 2031 en 2060 zal dalen met 6 tot 19 procent in Europa. “Deze studie laat zien dat we onze afhankelijkheid van thermische koeling moeten gaan herzien”, zo verklaart een onderzoeker.

Thermo-elektrische centrales, die nucleaire of fossiele brandstoffen gebruiken, produceren in Europa ongeveer driekwart van alle stroom. Ze gebruiken ongeveer de helft van al het watergebruik van Europese industrieën.

Grootste risico

Het grootste risico ontstaat tijdens hittegolven. Energiecentrales kunnen hun proces niet meer verkoelen, maar er ontstaat juist wel meer behoefte aan elektriciteit door bijvoorbeeld airconditioning.

De onderzoekers hielden rekening met 2 mogelijke scenario’s voor de komende decennia. In het eerste scenario zou er langzaam technologische verandering plaatsvinden bij fossiele centrales. In de tweede situatie zou er meer hernieuwbare energie worden geïnstalleerd.

Flexibiliteit

In beide voorspellingen krijgt de energiesector problemen met klimaatverandering, hoewel in het tweede scenario de sector meer flexibiliteit zou krijgen in de opwekkingscapaciteit.

Algehele oplossingen voor het energieprobleem zouden liggen bij het verplaatsen van energiecentrales naar zoutwatergebieden of het overschakelen naar gascentrales. Deze zijn efficiënter en gebruiken minder water, aldus de onderzoekers.

Lees hier een uitgebreider rapport van het onderzoek