‘Klimaatverandering zorgt eeuwen lang voor stijgende zeespiegel’

UTRECHT –  Klimaatverandering zal ook nog ver na de 21e eeuw ervoor zorgen dat blijft stijgen. Alleen als de korte tijd die er nu nog is om de opwarming tegen te gaan, blijft het probleem min of meer onder controle.

Als gevolg zal, zelfs als de opwarming tot 2 graden beperkt blijft, minstens 20 procent van de wereldbevolking moeten verhuizen of andere maatregelen nemen om een stijgende zeespiegel.

Dit is de boodschap een onderzoek van een groep Amerikaanse wetenschappers dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Climate Change.

Zij merkten op dat de meeste onderzoeken zich richten op de gevolgen van klimaatverandering tegen 2100, maar dat één van de belangrijke gevolgen, het smelten van de poolkappen, niet helemaal worden doorgerekend. Grote ijskappen doen er duizenden jaren over om volledig te reageren op de hogere temperaturen.

Enkele duizenden jaren

“Veel van de koolstof die we in het lucht vrijlaten met het verbranden van fossiele brandstoffen blijft daar voor enkele duizenden jaren”, aldus Peter Clark van de Universiteit van Oregon tegenover The Guardian. “Mensen moeten begrijpen dat de effecten van klimaatverandering niet zomaar weggaan en minstens van kracht blijven voor enkele duizenden jaren.”

Volgens de onderzoekers gaat zelfs met een maximale opwarming van 2 graden de zeespiegel met 25 meter stijgen de komende 2.000 jaar. Dit blijft zo voor minstens 10.000 jaar, of ongeveer 2 keer langer dan de geschreven geschiedenis.

Onder andere Nederland komt hiermee in gevaar. “We kunnen niet dijken blijven bouwen van 25 meter hoog”, zegt de wetenschapper. “Gehele steden zullen uiteindelijk moeten verhuizen.”

Lees hier het onderzoek