KLM en Costa Rica starten samenwerking om luchtvaart te verduurzamen

De overheid van Costa Rica en KLM slaan de handen ineen om de uitstoot van CO2 terug te dringen. Samen onderzoeken zij de komende maanden de mogelijkheden om vanaf San Jose te vliegen met duurzame biobrandstof. Duurzame vliegtuigbrandstof is op dit moment de meest effectieve manier om CO2-uitstoot terug te dringen en daarmee de luchtvaart te verduurzamen. KLM en de Costa Ricaanse overheid ondertekenden onlangs een intentieverklaring om de samenwerking te bekrachtigen. Het is wereldwijd de eerste keer dat een luchtvaartmaatschappij een dergelijke samenwerking aangaat met een land.

KLM deelt de komende maanden kennis en kunde met de Costa Ricaanse overheid, in nauwe samenwerking met partner SkyNRG. KLM voerde in 2009 als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een vlucht uit met duurzame biobrandstof. Toen nog met waarnemers, maar al snel volgde in 2010 de eerste commerciële vlucht. Sindsdien voerde KLM ruim 1.000 vluchten uit met bio-kerosine, vanuit onder meer Parijs, Rio de Janeiro, New York en Oslo.

Vanwege de vraag naar duurzame biobrandstof richtte KLM SkyNRG op en startte het Corporate Biofuel Programme. Door deze samenwerking vliegt KLM sinds 2012 op alle vluchten vanaf Los Angeles gedeeltelijk met duurzame biobrandstof. Daarmee is KLM de enige Europese luchtvaartmaatschappij die intercontinentaal met biobrandstof vliegt.

Door het gebruik van duurzame biobrandstof kan de CO2-uitstoot tot 80 procent worden verminderd ten opzichte van fossiele brandstof. De markt voor duurzame brandstof staat echter nog in de kinderschoenen, waardoor de prijs 3 keer hoger ligt dan die van fossiele brandstof. KLM vliegt vooralsnog alleen met duurzame biobrandstof, gemaakt van gebruikt frituurvet.