Nieuw efficiënter materiaal voor organische zonnecellen ontdekt

AMSTERDAM – Onderzoekers hebben een nieuw materiaal dat naar eigen zeggen goedkope hoogrenderende organische zonnecellen kan opleveren.

Zonnecel
©: North Carolina State University

Dit melden de wetenschappers van de North Carolina State Universty en Hong Kong University of Science and Technology.

Polymeren zonnecellen worden gemaakt van een polymeer en fullereen. De cel wordt gemaakt door het toevoegen van een oplosmiddel totdat het mengsel vloeibaar wordt.

Vervolgens wordt het mengsel op een oppervlakte verspreid. Terwijl het oplosmiddel verdampt, verhardt het dunne oppervlak. De meest efficiënte organische zonnecellen worden gemaakt met maar 2 soorten fullereen.

Verschillende temperaturen

De wetenschappers kwamen erachter dat als verschillende temperaturen worden gebruikt om het mengsel te verhitten ook andere soorten chemische stoffen gebuikt kunnen worden. Een rendement van 10,8 procent zou mogelijk zijn, tegen 9,8 procent dat vooralsnog is gepubliceerd.

“Het team van Yan heeft een efficiëntie van 10 procent gedemonstreerd met 10 verschillende mengsels en in dikkere lagen”, aldus Harald Ade, natuurkundige bij NC State. “Dus deze zonnecellen zijn te combineren met huidige methodes van massaproductie.”

De onderzoekers hopen dat andere wetenschappers de ontdekking kunnen gebruiken om nieuwe testen te doen en het rendement van zonnecellen verder te verhogen.

Lees hier meer over de uitvinding