Nieuw poreus vloeistof kan Co2 opslaan

UTRECHT – Onderzoekers uit Ierland hebben een nieuw poreus vloeistof, het eerste ter wereld, gemaakt waar Co2 in kan worden opgeslagen.

Wetenschappers van de Queens’s University in het Noord-Ierse Belfast schrijven over de uitvinding in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Poreuze materialen zijn erg belangrijk, legt professor Stuart James uit. Ze worden gebruikt voor een reeks toepassingen in bijvoorbeeld plastic flesjes en benzine, maar tot voor kort hebben ze altijd een vaste vorm gehad.

“Wat wij hebben gedaan is een speciaal vloeistof helemaal opnieuw ontworpen”, aldus James. “We ontwierpen de vorm van de moleculen waar de vloeistof uit bestaat zo dat de vloeistof zelf niet de ruimte kon opvullen.”

Oplossen

Door deze gaten kan de vloeistof mogelijk gebruikt worden om gassen zoals koolstofdioxide op te lossen en zo te voorkomen dat Co2 in de atmosfeer wordt uitgestoten.

“Er is nog een aantal jaren onderzoek nodig, maar als we toepassingen vinden voor deze poreuze vloeistoffen kan het resulteren in een nieuw of verbeterd chemisch proces”, voegt James toe.

Lees hier het complete onderzoek